Kalevan Kisojen oheispalveluiden kehittäminen
Karjalainen, Roosa (2016)
Karjalainen, Roosa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817765
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä oheispalveluita katsojat pitävät tärkeinä kansallisissa yleisurheilukilpailuissa Kalevan Kisoissa, pitääkö katsojien saada tietoa tapahtuman oheispalveluista etukäteen, ja mistä tietoa pitäisi saada. Toimeksiantajana toimi Jyväskylän Kenttäurheilijat, jolla on järjestämisvastuu vuoden 2018 Kalevan Kisoista Jyväskylässä. Toimeksiantajan tavoitteena on kehittää oheispalveluita vastaamaan paremmin asiakkaan tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin informoidulla kyselyllä Oulussa 2016 vuonna järjestetyissä Kalevan Kisoissa. Kyselyt tehtiin paperisina versioina satunnaisotannalla, ja vastauksia saatiin 106. Tulosten analysoinnissa käytettiin Webropol-ohjelmaa.
Katsojat pitivät tärkeimpinä oheispalveluina kisatoria ja kioskeja. Myös fanituotemyynti, yhteistyökumppaneiden tarjoamat palvelut ja Kalevan kisabussi koettiin jokseenkin tärkeiksi. Tapahtuma-alueen ulkopuolinen tarjonta ei saanut suosiota. Tutkimus osoitti, että vain hieman yli puolet (56%) vastaajista oli saanut tarpeeksi tietoa oheispalveluista etukäteen ja heistä 21% sanoi sen vaikuttaneen päätökseen lähteä kisoihin. Suurin osa haluaisi saada tietoa oheispalveluista ennakkoon internetin, sosiaalisen median ja lehtien kautta.Paikan päällä suosituimpana kanavana pidettiin kuulutuksia.
Vastaajat näyttävät olevan suhteellisen tyytyväisiä tapahtuma-alueen oheispalveluihin eivätkä koe niissä olevan suurta kehitystarvetta. Vastauksista kuitenkin ilmeni, että tapahtuman oheispalveluiden mainontaa voisi kehittää, jotta katsojat tietäisivät, mitä alueella on tarjolla.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin informoidulla kyselyllä Oulussa 2016 vuonna järjestetyissä Kalevan Kisoissa. Kyselyt tehtiin paperisina versioina satunnaisotannalla, ja vastauksia saatiin 106. Tulosten analysoinnissa käytettiin Webropol-ohjelmaa.
Katsojat pitivät tärkeimpinä oheispalveluina kisatoria ja kioskeja. Myös fanituotemyynti, yhteistyökumppaneiden tarjoamat palvelut ja Kalevan kisabussi koettiin jokseenkin tärkeiksi. Tapahtuma-alueen ulkopuolinen tarjonta ei saanut suosiota. Tutkimus osoitti, että vain hieman yli puolet (56%) vastaajista oli saanut tarpeeksi tietoa oheispalveluista etukäteen ja heistä 21% sanoi sen vaikuttaneen päätökseen lähteä kisoihin. Suurin osa haluaisi saada tietoa oheispalveluista ennakkoon internetin, sosiaalisen median ja lehtien kautta.Paikan päällä suosituimpana kanavana pidettiin kuulutuksia.
Vastaajat näyttävät olevan suhteellisen tyytyväisiä tapahtuma-alueen oheispalveluihin eivätkä koe niissä olevan suurta kehitystarvetta. Vastauksista kuitenkin ilmeni, että tapahtuman oheispalveluiden mainontaa voisi kehittää, jotta katsojat tietäisivät, mitä alueella on tarjolla.