”Olemme kaikki täällä yhdessä veneessä, samalla matkalla ja vaikutamme yhdessä siihen millaisiksi päivät tämän katon alla muodostuvat” : Päiväkodin johtajien näkemyksiä osallisuudesta osana pedagogiikkaa
Palo, Siinamari (2016)
Palo, Siinamari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919742
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää johtajien näkökulmasta lasten osallisuuden mahdollistavia tekijöitä ja haasteita päiväkodissa sekä johtajan roolia osallisuuden pedagogiikan toteutumisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten päiväkodin johtajat voisivat edistää osallisuuden pedagogiikan toteutumista päiväkodin toimintakulttuurissa sekä lasten osallisuuden näkymistä päiväkodin arjessa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin lähettämällä sähköinen kyselylomake yhdeksälle päiväkodin johtajalle. Heistä seitsemän vastasi kyselyyn.
Lasten osallisuuden mahdollistavina tekijöinä päiväkodissa johtajat näkivät laadukkaan vuorovaikutuksen, lasten arvostamisen omana itsenään, lasten mahdollisuuden olla mukana rakentamassa omaa oppimisympäristöään, kasvattajien kyvyn tarkastella omaa ajattelutapaansa ja toimintaansa sekä työyhteisön yhteisen näkemyksen osallisuuspedagogiikasta. Haasteina osallisuuden toteutumiselle puolestaan vastauksista esiin nousivat kasvattajien halu hallita oppimisympäristöä, kasvattajien riittämätön luottamus lapseen oman elämänsä asiantuntijana, työntekijöiden eriasteinen sitoutuminen osallisuuden pedagogiikan toteuttamiseen sekä tietynlaisen struktuurin juurtuminen päiväkotiin.
Päiväkodin johtajat kokivat oman roolinsa näkyvän pedagogisena johtamisena; keskustelun ylläpitämisenä, omalla esimerkillä johtamisena, koulutuksen järjestämisenä, yhteisenä suunnitteluna ja arviointina, kannustamisena ja palautteen antamisena sekä nykyisten toimintamallien kyseenalaistamisena. Johtamistyyleistä parhaiten osallisuutta tukeviksi koettiin työntekijöiden osallisuus omaa työtään koskevissa asioissa, kumppanuusauktoriteettina toimiminen, jaettu johtajuus, luottamus työntekijöiden osaamiseen, dialoginen lähestymistapa sekä vuorovaikutus.
Osallisuus on jokaisen lapsen perusoikeus, ja siksi se on tärkeä osa päivähoidon arkea ja varhaiskasvatusta. Tämä opinnäytetyö toi esiin tärkeitä lasten osallisuuden mahdollistavia seikkoja sekä asioita, joita päiväkodeissa voitaisiin kehittää. Johtajan rooli osallisuuden pedagogiikan toteutumisessa on tärkeä, sillä johtajilla on mahdollisuus luoda keskustelufoorumeita, järjestää työntekijöille koulutusta sekä tukea työntekijöitä ammatillisessa kehittymisessä.
Lasten osallisuuden mahdollistavina tekijöinä päiväkodissa johtajat näkivät laadukkaan vuorovaikutuksen, lasten arvostamisen omana itsenään, lasten mahdollisuuden olla mukana rakentamassa omaa oppimisympäristöään, kasvattajien kyvyn tarkastella omaa ajattelutapaansa ja toimintaansa sekä työyhteisön yhteisen näkemyksen osallisuuspedagogiikasta. Haasteina osallisuuden toteutumiselle puolestaan vastauksista esiin nousivat kasvattajien halu hallita oppimisympäristöä, kasvattajien riittämätön luottamus lapseen oman elämänsä asiantuntijana, työntekijöiden eriasteinen sitoutuminen osallisuuden pedagogiikan toteuttamiseen sekä tietynlaisen struktuurin juurtuminen päiväkotiin.
Päiväkodin johtajat kokivat oman roolinsa näkyvän pedagogisena johtamisena; keskustelun ylläpitämisenä, omalla esimerkillä johtamisena, koulutuksen järjestämisenä, yhteisenä suunnitteluna ja arviointina, kannustamisena ja palautteen antamisena sekä nykyisten toimintamallien kyseenalaistamisena. Johtamistyyleistä parhaiten osallisuutta tukeviksi koettiin työntekijöiden osallisuus omaa työtään koskevissa asioissa, kumppanuusauktoriteettina toimiminen, jaettu johtajuus, luottamus työntekijöiden osaamiseen, dialoginen lähestymistapa sekä vuorovaikutus.
Osallisuus on jokaisen lapsen perusoikeus, ja siksi se on tärkeä osa päivähoidon arkea ja varhaiskasvatusta. Tämä opinnäytetyö toi esiin tärkeitä lasten osallisuuden mahdollistavia seikkoja sekä asioita, joita päiväkodeissa voitaisiin kehittää. Johtajan rooli osallisuuden pedagogiikan toteutumisessa on tärkeä, sillä johtajilla on mahdollisuus luoda keskustelufoorumeita, järjestää työntekijöille koulutusta sekä tukea työntekijöitä ammatillisessa kehittymisessä.