Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Triagehoitajan kohtaamat ongelmalliset asiakaspalvelutilanteet ja niiden ratkaiseminen päivystyksessä

Kuusisto, Satu; Sairio, Eveliina (2016)

 
Avaa tiedosto
sairio_kuusisto.pdf (500.5Kt)
Lataukset: 


Kuusisto, Satu
Sairio, Eveliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää triagehoitajan kohtaamia ongelmallisia asiakaspalvelutilanteita sekä selvittää, miten he ratkaisevat niitä työssään ja mitä uusia ratkaisukeinoja voisi olla. Tavoitteena oli kehittää ensihoidon ja päivystyksen asiakaspalvelua ja tukea triagehoitajien jaksamista työssään. Opinnäytetyön aihe oli tärkeä, koska asiakaspalvelun kehittäminen on yksi ensihoidon ja päivystyksen vastuualueen kehittämiskohde.
Potilas saa päivystyksessä kiireellistä hoitoa riippumatta hänen asuinpaikastaan. Kii-reellisellä hoidolla tarkoitetaan pitkäaikaissairauden vaikeutumisen tai toimintakyvyn alenemisen, vamman tai äkillisen sairastumisen edellyttämää välitöntä hoitoa ja arviota, jota ei voi siirtää ilman, että vamma tai sairaus pahenisi. Triagehoitajalla tarkoitetaan sairaanhoitajaa, joka arvioi päivystyksessä ensimmäisenä potilaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina yhteistyössä Satakunnan sairaanhoitopiirin ensihoidon ja päivystyksen toimialueen kanssa. Projektissa käytettiin Learning Cafe – menetelmää. Elo-syyskuussa 2016 toteutettiin Learning Cafe – menetelmällä kaksi erillistä ryhmätyöskentelytilaisuutta. Tilaisuuksiin osallistui yhteensä 22 triagehoitajaa.
Tulosten mukaan useat ongelmalliset asiakaspalvelutilanteet liittyivät potilaslähtöisiin tilanteisiin. Haastaviksi tilanteiksi koettiin aggressiivisesti käyttäytyvät potilaat ja vaativat potilaat sekä potilaiden tietämättömyys oikeasta hoitopaikasta. Triagehoitajan tällä hetkellä käyttämät ratkaisukeinot liittyvät pitkälti triagehoitajan omaan ammattitaitoon sekä kykyyn pyytää apua moniammatillisesta tiimistä. Saaduista vastauksista ilmeni, että triagehoitajat toivoivat lisäkoulutusta ongelmallisten asiakaspalvelutilan-teiden ratkaisemiseksi ensihoidon ja päivystyksen toimialueella. Konkreettisia uusia ratkaisukeinoja, joita hoitajat toivat esille, olivat esimerkiksi infopiste päivystyksen aulaan, rauhallinen tila potilaan kohtaamiseen sekä lisää lääkäreitä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste