Consumer Suomen ja Away from Homen tuotekehitysyhteistyön tuomat hyödyt HKScan Oy:lle
Keskitalo, Miia (2016)
Keskitalo, Miia
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719386
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona HKScan Finland Oy:lle, joka on johtava pohjoismainen elintarvikeyritys. Opinnäytetyön tavoite oli kartoittaa Consumer Suomen ja Away from Homen tuotekehitysorganisaatioiden nykyisiä resursseja tehdä tulosta. Lisäksi haluttiin selvittää miten organisaatiot tekevät yhteistyötä Suomen kotimarkkina-alueella.
Opinnäytetyössä käytetty teoria keskittyy tehokkaan organisaation tarkasteluun tiimityöskentelyn, yhteistyön ja jatkuvan oppimisen näkökulmasta. Toisena teoriaosiona käsitellään menestyvän tuotekehityksen kulmakiviä: asiakaslähtöisyys, brändin merkitys tuotteistuksessa ja edelläkävijyys markkinoilla. Molemmissa teoriaosissa sivutaan myös johtamisen merkitystä tavoitteiden saavuttamiselle.
Tutkimus toteutettiin kyselyllä, jossa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kysely lähetettiin sähköisenä kuudellekymmenelle myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen parissa työskentelevälle esimiehille ja työntekijälle. HKScan Finland Oy:n organisaatioissa. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä, jolloin vastausprosentti oli 36,7 %.
Kyselyssä saatujen tulosten perustella esitettiin kehittämisehdotuksia HKScan Finland Oy:n toiminnasta vastaavalle johdolle. Tutkimuksessa kävi ilmi, että organisaatioilla on hyvä tahtotila yhteistyön tekemiseen. Yrityksen antamat resurssit ovat kuitenkin monessa kohtaa riittämättömät, jotta organisaatiot voisivat toimia tehokkaasti. Jotta organisaatioiden välistä yhteistyötä voitaisiin lisätä, tarvitaan uudenlaista ja innovatiivista ajattelutapaa. Yrityksen strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan myös lisää resursseja.
Opinnäytetyössä käytetty teoria keskittyy tehokkaan organisaation tarkasteluun tiimityöskentelyn, yhteistyön ja jatkuvan oppimisen näkökulmasta. Toisena teoriaosiona käsitellään menestyvän tuotekehityksen kulmakiviä: asiakaslähtöisyys, brändin merkitys tuotteistuksessa ja edelläkävijyys markkinoilla. Molemmissa teoriaosissa sivutaan myös johtamisen merkitystä tavoitteiden saavuttamiselle.
Tutkimus toteutettiin kyselyllä, jossa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kysely lähetettiin sähköisenä kuudellekymmenelle myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen parissa työskentelevälle esimiehille ja työntekijälle. HKScan Finland Oy:n organisaatioissa. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä, jolloin vastausprosentti oli 36,7 %.
Kyselyssä saatujen tulosten perustella esitettiin kehittämisehdotuksia HKScan Finland Oy:n toiminnasta vastaavalle johdolle. Tutkimuksessa kävi ilmi, että organisaatioilla on hyvä tahtotila yhteistyön tekemiseen. Yrityksen antamat resurssit ovat kuitenkin monessa kohtaa riittämättömät, jotta organisaatiot voisivat toimia tehokkaasti. Jotta organisaatioiden välistä yhteistyötä voitaisiin lisätä, tarvitaan uudenlaista ja innovatiivista ajattelutapaa. Yrityksen strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan myös lisää resursseja.