Elektronisk bokföring : Case: Kb Bokföringbyrå Esse Tilitoimisto Ky
Sahlberg, Rikhard (2016)
Sahlberg, Rikhard
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320093
Tiivistelmä
Sähköinen taloushallinto alkaa isoissa yrityksissä olla arkipäivää, mutta sen mahdollisuuksia hyödyntävät myös pieniä yrityksiä. Lyhyesti sanottuna, sähköisen kirjanpidon tarkoitus on automatisoida kaikki prosessit niin pitkälle kuin on mahdollista, niin että työ olisi mahdollisimman tehokasta. Sähköisen kirjanpidon tarkoitus on siis, että kaikki kirjanpito ja kirjanpitoaineisto käsitellään sähköisessä muodossa. Tämä sisältää myynti- ja ostolaskut, raportointi, viranomaisilmoitukset, palkanlaskennan, arkistoinnin jne. Tämä tarkoittaa, että tilitoimistojen työtehtävät muuttuvat ja heidän on aika tarjota asiakkaille uusia palveluita.
Tilitoimisto Esse on tilitoimisto Porvoossa, joka tarjoaa esim. kirjanpito-, tilinpäätös-, ilmoitus-, palkkahallinto-, laskutuspalvelua ja talousneuvontaa. Essen asiakkaat edustavat palvelu- sekä valmistusyrityksiä eri toimialoilla. Sähköinen taloushallinto mahdollistaa paremman työnjaon tilitoimiston ja asiakkaan välillä, mikä tarkoittaa sitä, että Esse ja sen asiakkaat hyötyisivät molemmat sähköisestä taloushallinnosta. Tehostaakseen siirtymisprosessia sähköiseen taloushallintoon, täytyy myös ottaa huomioon asiakkaiden mielipiteitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia mitä mieltä Essen asiakkaat ovat kirjanpidon sähköistymisestä, miten paljon he ovat valmiita sähköistämään kirjanpitoaan, ja mitä tämä tarkoittaa tilitoimistoille ja heidän tarjoamille palveluille.
Tilitoimisto Esse on tilitoimisto Porvoossa, joka tarjoaa esim. kirjanpito-, tilinpäätös-, ilmoitus-, palkkahallinto-, laskutuspalvelua ja talousneuvontaa. Essen asiakkaat edustavat palvelu- sekä valmistusyrityksiä eri toimialoilla. Sähköinen taloushallinto mahdollistaa paremman työnjaon tilitoimiston ja asiakkaan välillä, mikä tarkoittaa sitä, että Esse ja sen asiakkaat hyötyisivät molemmat sähköisestä taloushallinnosta. Tehostaakseen siirtymisprosessia sähköiseen taloushallintoon, täytyy myös ottaa huomioon asiakkaiden mielipiteitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia mitä mieltä Essen asiakkaat ovat kirjanpidon sähköistymisestä, miten paljon he ovat valmiita sähköistämään kirjanpitoaan, ja mitä tämä tarkoittaa tilitoimistoille ja heidän tarjoamille palveluille.