Sponsorointi dokumenttielokuvassa
Kuikka, Pauliina (2016)
Kuikka, Pauliina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320126
Tiivistelmä
Sponsoriyhteistyö dokumenttielokuvissa on vasta alussa. Uusia rahoitusmalleja etsitään kuitenkin kokoajan, joten sponsoriyhteistyön yleistyminen dokumenttipuolella on mahdollista.
Sponsorointi on vastikkeellista yhteistyötä. Motiivina usein kummallakin osapuolella on hyötyä yhteistyöstä tavalla tai toisella. Sponsorointi voi olla rahallista, tuotteellista tai palvelullista tukemista.
Tämä opinnäytetyö käsittelee sponsoriyhteistyötä kotimaisissa dokumenttielokuvissa sekä tuottajan että sponsorin näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää avaimet ihanteelliseen sponsoriyhteistyöhön. Opinnäytetyö on vahvasti tutkimuksellinen ja perustuu suurelta osin omiin kokemuksiin sekä ammattikentällä olevien osapuolien haastatteluihin. Haastattelut on käyty puhelin- sekä sähköpostihaastatteluina.
Erilaisia sponsoriyhteistyömuotoja on markkinointiin, jakeluun sekä vaihtoehtoisiin tapoihin perustuvaa yhteistyötä. Markkinointiin perustuvaa yhteistyötä on mainonnallisen palvelun tuottaminen sponsoroivalle taholle. Jakeluun perustuvaa yhteistyötä on tuottaa elokuvasta lisäsisältöä esimerkiksi suoratoistopalveluille, kun taas vaihtoehtoisiin tapoihin perustuvaa yhteistyötä ei ole määritelty.
Ihanteellinen sponsoriyhteistyö dokumenttielokuvassa palvelee kumpaakin osapuolta tasa-arvoisesti. Yhteistyön täytyy perustua kummankin osapuolen motiiveihin, tarpeisiin sekä intresseihin, jotka sovitaan luottamuksellisella sopimuksella.
Sponsorointi on vastikkeellista yhteistyötä. Motiivina usein kummallakin osapuolella on hyötyä yhteistyöstä tavalla tai toisella. Sponsorointi voi olla rahallista, tuotteellista tai palvelullista tukemista.
Tämä opinnäytetyö käsittelee sponsoriyhteistyötä kotimaisissa dokumenttielokuvissa sekä tuottajan että sponsorin näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää avaimet ihanteelliseen sponsoriyhteistyöhön. Opinnäytetyö on vahvasti tutkimuksellinen ja perustuu suurelta osin omiin kokemuksiin sekä ammattikentällä olevien osapuolien haastatteluihin. Haastattelut on käyty puhelin- sekä sähköpostihaastatteluina.
Erilaisia sponsoriyhteistyömuotoja on markkinointiin, jakeluun sekä vaihtoehtoisiin tapoihin perustuvaa yhteistyötä. Markkinointiin perustuvaa yhteistyötä on mainonnallisen palvelun tuottaminen sponsoroivalle taholle. Jakeluun perustuvaa yhteistyötä on tuottaa elokuvasta lisäsisältöä esimerkiksi suoratoistopalveluille, kun taas vaihtoehtoisiin tapoihin perustuvaa yhteistyötä ei ole määritelty.
Ihanteellinen sponsoriyhteistyö dokumenttielokuvassa palvelee kumpaakin osapuolta tasa-arvoisesti. Yhteistyön täytyy perustua kummankin osapuolen motiiveihin, tarpeisiin sekä intresseihin, jotka sovitaan luottamuksellisella sopimuksella.