TUNNE TUNTEET, TAIDA NE TAITEELLA : Laulu- ja lorutyökalupakki Ylivieskan perhepäivähoitajille
Riipola, Miia; Nuorala, Kaisa (2016)
Riipola, Miia
Nuorala, Kaisa
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220067
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä laulujen ja lorujen käyttöä Ylivieskan alueen perhepäivähoitajien arjessa sekä edistää niiden kautta lasten tunteiden käsittelyä eli tunnetaitojen osaamista. Toiminnallinen opinnäytetyö tuki lasten taide- ja kulttuurikasvatusta ja vuorovaikutustaitoja, jotka ovat osa sosiaalisia taitoja.
Opinnäytetyön produkti, Laulu- ja lorutyökalupakki Ylivieskan perhepäivähoitajille, sisälsi teoriaa, ohjeistusta, loruja ja lauluja, tunnetehtäviä ja tunnekortit sekä muita vinkkejä ja linkkejä liittyen musiikkiin ja tunteisiin. Produktin aihe oli lähtöisin perhepäivähoitajien toiveista ja heidän tarpeistaan. Perhepäivähoitajat kokivat, että nykyään tunnetaitojen haasteet ovat lisääntyneet lapsilla ja lapset tarvitsevat enemmän tukea tunnetaitojen kehittymiseen ja oppimiseen. Kaikki produktin sisällölliset valinnat perustuivat teoriaan ja keskittyivät vastaamaan perhepäivähoitajien tarpeisiin.
Raportin teoriaosuus käsitteli vuorovaikutusta, siihen liittyen sosiaalisia taitoja ja kiintymyssuhdetta, empatiaa, tunteita ja tunnekasvatusta sekä taidetta musiikin ja sanataiteen näkökulmista. Raportissa oli kuvattu opinnäytetyön toimintaprosessi ja perusteltu produktin sisältöön vaikuttaneet valinnat. Teoriaosuuden lähteinä oli käytetty monipuolisesti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita ja nettilähteitä.
Opinnäytetyön produkti, Laulu- ja lorutyökalupakki Ylivieskan perhepäivähoitajille, sisälsi teoriaa, ohjeistusta, loruja ja lauluja, tunnetehtäviä ja tunnekortit sekä muita vinkkejä ja linkkejä liittyen musiikkiin ja tunteisiin. Produktin aihe oli lähtöisin perhepäivähoitajien toiveista ja heidän tarpeistaan. Perhepäivähoitajat kokivat, että nykyään tunnetaitojen haasteet ovat lisääntyneet lapsilla ja lapset tarvitsevat enemmän tukea tunnetaitojen kehittymiseen ja oppimiseen. Kaikki produktin sisällölliset valinnat perustuivat teoriaan ja keskittyivät vastaamaan perhepäivähoitajien tarpeisiin.
Raportin teoriaosuus käsitteli vuorovaikutusta, siihen liittyen sosiaalisia taitoja ja kiintymyssuhdetta, empatiaa, tunteita ja tunnekasvatusta sekä taidetta musiikin ja sanataiteen näkökulmista. Raportissa oli kuvattu opinnäytetyön toimintaprosessi ja perusteltu produktin sisältöön vaikuttaneet valinnat. Teoriaosuuden lähteinä oli käytetty monipuolisesti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita ja nettilähteitä.