Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaslähtöisen kotipalveluaterian kehittäminen Järvi-Pohjanmaalla

Hautaniemi, Marjatta (2016)

 
Avaa tiedosto
Hautaniemi_Marjatta.pdf (1.279Mt)
Lataukset: 


Hautaniemi, Marjatta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220040
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin asiakkaiden arvoja ja ateria-sanan merkitystä Järvi-Pohjanmaan kotipalvelun alueella. Lisäksi selvitettiin tilaajan, tuottajan ja asiakkaan näkemyksiä ateriapalvelusta sekä tulevaisuuden kehittämistarpeita.
Työssä haastateltiin 12 asiakasta sekä 8 tilaajan ja tuottajan edustajaa. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti Gustafssonin, Öströmin, Johanssonin ja Mossbergin (2006) kehittämän Five Aspect Meal Model -mallin avulla. Ateriapalvelua kehittämällä luotiin yhteiskehittämisen malli eri sidosryhmien välille.
Tutkimuksessa havaittiin, että kotipalveluateria on ikäihmisille tärkein päivittäinen tapahtuma. Sillä todettiin olevan suuri merkitys asiakkaan mielialaan, terveyteen ja hyvinvointiin sekä sitä kautta julkisten palveluiden menoihin. Asiakkaiden mielipiteiden keräämistä arvoista, palveluista ja tuotteesta pidettiin asiakaslähtöisen ruokapalvelun edellytyksenä.
Eniten negatiivista kitkaa asiakkaan, omaisten ja kotipalvelun toimintaan aiheutui ruokalistojen puutteesta. Tilaajan mietteitä energian ja proteiinien riittävyydestä sekä aterian koosta selvitettiin laskemalla aterioiden ravitsemusarvoja. Aterioiden sisällöstä asiakkaat halusivat päättää itse. Tuotteeseen, pakkaukseen ja kuljetukseen oltiin tyytyväisiä.
Asiakkaiden mielipiteitä keräämällä ja yhteistoiminnalla kotipalveluhenkilöstön sekä omaisten kanssa luotiin pohja paremmalle palvelulle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste