Perehdytyksen tärkeys opiskelijalle harjoittelussa
Hurttila, Emma; Oksanen, Roosa (2016)
Hurttila, Emma
Oksanen, Roosa
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219978
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee perehdytyksen tärkeyttä opiskelijalle harjoittelussa. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda teorian ja kyselytutkimuksen pohjalta perehdytysopas harjoitteluun suuntaaville opiskelijoille. Työ on tutkimuksellinen opinnäytetyö.
Perehdyttäminen on uuden työntekijän kouluttamista organisaatioon sekä työtehtäviin ja se onkin yksi tärkeimmistä työpaikoilla toteutettavista koulutuksista. Opinnäytetyön teoriaosuus selvittää perehdytyksen määritelmän, merkityksen ja tavoitteet. Se käy myös läpi, millaisia perehdyttämisen toimintamalleja on olemassa, millainen on perehdytyksen prosessi, millaisia vastuita perehdytyksestä on perehdyttäjällä sekä perehdytettävällä ja lopuksi luo katsauksen perehdytyksen lainsäädäntöön. Lähteinä on käytetty perehdyttämiseen liittyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Kyselytutkimus tehtiin harjoittelun suorittaneille opiskelijoille. Tutkimuksen avulla selvitettiin, millaista perehdytystä eri alojen opiskelijat olivat omassa harjoittelussaan saaneet. Tutkimuksessa selvisi myös, millä tavoin opiskelijoiden mielestä perehdytystä voitaisiin parantaa, jotta kehittyminen harjoittelun aikana maksimoitaisiin ja harjoittelusta saisi mahdollisimman paljon hyötyä irti tulevaisuuden työelämää ajatellen. Suurin osa opiskelijoista toivoi jatkuvampaa perehdytystä läpi harjoittelun, joka huomioitiin perehdytysopasta luotaessa.
Teorian ja kyselytutkimuksen tulosten pohjalta koottiin perehdytysopas. Oppaaseen on koottu kattavan perehdytyksen eri vaiheet. Tämän avulla perehdytysprosessi selkeytyy opiskelijalle ja hänen on mahdollista seurata omaa perehdytysprosessiaan työpaikalla. Perehdytysoppaan tarkoituksena on olla avustamassa ja tukemassa opiskelijan kehittymistä harjoittelussa ja sen käyttö edesauttaa kakkien perehdytyksen osa-alueiden läpikäyntiä.
Perehdytysoppaasta tulevat hyötymään harjoitteluun suuntaavien opiskelijoiden lisäksi myös yritykset, joille opas toimii muistilistana perehdytystä suunniteltaessa ja toteuttaessa.
Perehdyttäminen on uuden työntekijän kouluttamista organisaatioon sekä työtehtäviin ja se onkin yksi tärkeimmistä työpaikoilla toteutettavista koulutuksista. Opinnäytetyön teoriaosuus selvittää perehdytyksen määritelmän, merkityksen ja tavoitteet. Se käy myös läpi, millaisia perehdyttämisen toimintamalleja on olemassa, millainen on perehdytyksen prosessi, millaisia vastuita perehdytyksestä on perehdyttäjällä sekä perehdytettävällä ja lopuksi luo katsauksen perehdytyksen lainsäädäntöön. Lähteinä on käytetty perehdyttämiseen liittyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Kyselytutkimus tehtiin harjoittelun suorittaneille opiskelijoille. Tutkimuksen avulla selvitettiin, millaista perehdytystä eri alojen opiskelijat olivat omassa harjoittelussaan saaneet. Tutkimuksessa selvisi myös, millä tavoin opiskelijoiden mielestä perehdytystä voitaisiin parantaa, jotta kehittyminen harjoittelun aikana maksimoitaisiin ja harjoittelusta saisi mahdollisimman paljon hyötyä irti tulevaisuuden työelämää ajatellen. Suurin osa opiskelijoista toivoi jatkuvampaa perehdytystä läpi harjoittelun, joka huomioitiin perehdytysopasta luotaessa.
Teorian ja kyselytutkimuksen tulosten pohjalta koottiin perehdytysopas. Oppaaseen on koottu kattavan perehdytyksen eri vaiheet. Tämän avulla perehdytysprosessi selkeytyy opiskelijalle ja hänen on mahdollista seurata omaa perehdytysprosessiaan työpaikalla. Perehdytysoppaan tarkoituksena on olla avustamassa ja tukemassa opiskelijan kehittymistä harjoittelussa ja sen käyttö edesauttaa kakkien perehdytyksen osa-alueiden läpikäyntiä.
Perehdytysoppaasta tulevat hyötymään harjoitteluun suuntaavien opiskelijoiden lisäksi myös yritykset, joille opas toimii muistilistana perehdytystä suunniteltaessa ja toteuttaessa.