Kuvakulman vaikutus pelisuunnitteluun
Lankoski, Joanna (2016)
Lankoski, Joanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320158
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana tietojenkäsittelyn tutkintoa, jossa erikoistumisalana on pelituotanto. Opinnäytetyön aihealue oli pelisuunnittelu, ja työ keskittyy vahvimmin siihen, miten kuvakulma vaikuttaa pelisuunnitteluun.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kuvakulma vaikuttaa pelisuunnitteluun. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia jo julkaistua materiaalia, kuten useita pelejä ja niissä käytettyjä ratkaisuja, joista muutamia mainitaan opinnäytetyössä. Työtä varten on myös otettu kuvakaappauksia, jotka selventävät opinnäytetyössä mainittuja kuvakulmia.
Opinnäytetyötä varten käytiin läpi mahdolliset kuvakulmat, joita videopeleissä voidaan hyödyntää. Tutkittiin myös pelisuunnittelun elementtejä, joihin kuvakulmalla voi olla vaikutus. Opinnäytetyötä varten tutkittiin myös immersiota, eli sitä, miten pelaaja syventyy peliin. Työssä käsiteltiin jokainen kuvakulma erikseen ja tutkittiin jokaisen kohdalla sitä, miten kuvakulma tarkalleen vaikuttaa pelisuunnitteluun. Opinnäytetyössä tutkittiin myös genren vaikutusta kuvakulmaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kuvakulma vaikuttaa pelisuunnitteluun. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia jo julkaistua materiaalia, kuten useita pelejä ja niissä käytettyjä ratkaisuja, joista muutamia mainitaan opinnäytetyössä. Työtä varten on myös otettu kuvakaappauksia, jotka selventävät opinnäytetyössä mainittuja kuvakulmia.
Opinnäytetyötä varten käytiin läpi mahdolliset kuvakulmat, joita videopeleissä voidaan hyödyntää. Tutkittiin myös pelisuunnittelun elementtejä, joihin kuvakulmalla voi olla vaikutus. Opinnäytetyötä varten tutkittiin myös immersiota, eli sitä, miten pelaaja syventyy peliin. Työssä käsiteltiin jokainen kuvakulma erikseen ja tutkittiin jokaisen kohdalla sitä, miten kuvakulma tarkalleen vaikuttaa pelisuunnitteluun. Opinnäytetyössä tutkittiin myös genren vaikutusta kuvakulmaan.