Autismin kirjon & liikunta : Liikunnanohjauksen ABC autismin kirjon henkilöiden parissa työskenteleville
Systä, Nea (2016)
Systä, Nea
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719474
Tiivistelmä
Opinnäytetyön työn toimeksiantajana toimi Autismisäätiö. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda nuorten sekä aikuisten autismin kirjon henkilöiden parissa työskenteleville ohjaajille opas liikunnanohjaukseen. Oppaan tarkoituksena on lisätä arjen fyysistä aktiivisuutta nuorten sekä aikuisten autismin kirjon henkilöiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseksi yksilöohjauksen muodossa.
Opinnäytetyössä esitellään Autismisäätiö organisaationa, käydään läpi yleisesti autismin kirjoa ja autismin kirjon erityispiirteitä sekä erityispiirteiden vaikutusta liikkumiseen. Oppaassa esitellään erilaisia toimenpiteitä, joita voidaan ennakoidusti toteuttaa, jotta liikunnallisesta opetustilanteesta tulisi mahdollisimman onnistunut sekä ohjaajan että asiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyö koostuu teoriapohjaisesta raporttiosuudesta sekä itse oppaasta. Raportissa on paneuduttu syvällisemmin autismin kirjoon sekä ohjauksellisiin toimintoihin, jotka vaikuttavat kohderyhmän oppimiseen ja käyttäytymiseen. Oppaassa tuodaan tiivistetysti esille tärkeimmät ohjaukseen vaikuttavat lähtökohdat autismin kirjon henkilöä ohjatessa sekä esitellään kuvien avulla monipuolisia fyysistä aktiivisuutta kehittäviä harjoitteita. Harjoitusohjeita löytyy alkulämmittelyistä loppuverryttelyihin ja rentoutumisiin. Opinnäytetyö mahdollistaa liikuntatuokioiden monipuolistamisen ja oppaan harjoitteet ovat sovellettavissa kaikille erityisryhmille.
Opinnäytetyöprosessi alkoi syksyllä 2015 kirjallisuuskatsauksella sekä raportin sisällön suunnittelulla. Syksyn 2015 ja kevään 2016 aikana suoritettiin tiedonhankintaa sekä luotiin työlle teoriapohja. Tänä aikana lähdemateriaaleja vertailtiin ja hankittiin lisää käytännön kokemusta sekä teoriatietoa autismin kirjosta. Syksyllä 2016 työstettiin opasta ja viimeisteltiin työn raporttiosuus. Työ valmistui marraskuussa 2016.
Tämän työn pohjalta autismin kirjon henkilöiden parissa työskentelevät pystyvät kehittämään asiakkaidensa fyysistä aktiivisuutta liikunnallisilla tuokioilla. Oppaan avulla he voivat myös kasvattaa tietämystään autismin kirjosta, autismin kirjon erityispiirteistä ja niiden vaikutuksista oppimiseen sekä käyttäytymiseen. Opasta on mahdollisuus tulevaisuudessa kehittää monipuolisemmaksi ja laajemmaksi kokonaisuudeksi vastaamaan suuremman ryhmän vaatimuksia. Työn pohjalta on myös mahdollisuus rakentaa oppimateriaaleja sekä videomateriaalia ohjaajien ja asiakkaiden oppimisen tueksi.
Opinnäytetyössä esitellään Autismisäätiö organisaationa, käydään läpi yleisesti autismin kirjoa ja autismin kirjon erityispiirteitä sekä erityispiirteiden vaikutusta liikkumiseen. Oppaassa esitellään erilaisia toimenpiteitä, joita voidaan ennakoidusti toteuttaa, jotta liikunnallisesta opetustilanteesta tulisi mahdollisimman onnistunut sekä ohjaajan että asiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyö koostuu teoriapohjaisesta raporttiosuudesta sekä itse oppaasta. Raportissa on paneuduttu syvällisemmin autismin kirjoon sekä ohjauksellisiin toimintoihin, jotka vaikuttavat kohderyhmän oppimiseen ja käyttäytymiseen. Oppaassa tuodaan tiivistetysti esille tärkeimmät ohjaukseen vaikuttavat lähtökohdat autismin kirjon henkilöä ohjatessa sekä esitellään kuvien avulla monipuolisia fyysistä aktiivisuutta kehittäviä harjoitteita. Harjoitusohjeita löytyy alkulämmittelyistä loppuverryttelyihin ja rentoutumisiin. Opinnäytetyö mahdollistaa liikuntatuokioiden monipuolistamisen ja oppaan harjoitteet ovat sovellettavissa kaikille erityisryhmille.
Opinnäytetyöprosessi alkoi syksyllä 2015 kirjallisuuskatsauksella sekä raportin sisällön suunnittelulla. Syksyn 2015 ja kevään 2016 aikana suoritettiin tiedonhankintaa sekä luotiin työlle teoriapohja. Tänä aikana lähdemateriaaleja vertailtiin ja hankittiin lisää käytännön kokemusta sekä teoriatietoa autismin kirjosta. Syksyllä 2016 työstettiin opasta ja viimeisteltiin työn raporttiosuus. Työ valmistui marraskuussa 2016.
Tämän työn pohjalta autismin kirjon henkilöiden parissa työskentelevät pystyvät kehittämään asiakkaidensa fyysistä aktiivisuutta liikunnallisilla tuokioilla. Oppaan avulla he voivat myös kasvattaa tietämystään autismin kirjosta, autismin kirjon erityispiirteistä ja niiden vaikutuksista oppimiseen sekä käyttäytymiseen. Opasta on mahdollisuus tulevaisuudessa kehittää monipuolisemmaksi ja laajemmaksi kokonaisuudeksi vastaamaan suuremman ryhmän vaatimuksia. Työn pohjalta on myös mahdollisuus rakentaa oppimateriaaleja sekä videomateriaalia ohjaajien ja asiakkaiden oppimisen tueksi.