Manuaalisten kontrollien kehittäminen myyntireskontraprosessissa
Ahlgren, Tuuli (2016)
Ahlgren, Tuuli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420289
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus myyntireskontran manuaalisten kontrollien kehittämisestä eräässä Suomen pörssiin listautuneessa konsernissa. Tutkimus perustuu toimeksiantajayrityksessä tekeillä olleisiin myyntireskontran prosessiuudistuksiin, joiden tarkoituksena on vahvistaa kontrolleja tai kontrollievidenssin laatua. Tutkimuksessa kartoitetaan kohdeyrityksen myyntireskontran kontrollien mahdollisia puutoskohtia ja haetaan vastausta kysymyksiin, paranevatko kohdeyrityksen myyntireskontran kontrollit toteutettavien uudistusten myötä ja sopivatko tutkimuksen aikana toteutuneet uudistukset osaksi myyntireskontran toimintatapoja.
Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusaineistoa hankittiin myyntireskontran prosessinomistajalle ja myyntireskontran työntekijöille osoitetuilla avoimilla kyselyillä, tutkijan osallistuvalla havainnoinnilla sekä yhtä tutkimusaihetta käsittelevällä palaverilla.
Opinnäytetyö on jaettu teoreettiseen osaan ja empiiriseen osaan. Teoreettisessa osuudessa tutustutaan myyntireskontran ominaispiirteisiin, listayhtiöiden sisäisen valvonnan vaatimuksiin ja kontrollien ominaispiirteisiin sekä sisäisen valvonnan että tilintarkastuksen näkökulmasta. Empiirisessä osiossa paneudutaan tutkittavien kohdeyrityksen myyntireskontran osaprosessien kontrolleihin ja osaltaan vastataan kysymykseen kontrollien kehityskohdista ja uudistusten tuomista muutoksista kontrolleihin. Työn lopussa käydään läpi tutkimusaineiston pohjalta tehdyt johtopäätökset ja yhteenveto ja esitetään tutkimuksen luotettavuus ja toistettavuus.
Tutkimuksessa keskityttiin kolmeen yksittäiseen myyntireskontran osaprosessiin. Jokaisen osaprosessin kohdalla havaittiin kontrollien osalta joitakin kehityskohtia, joihin toimintatapauudistuksilla haluttiin vastata. Tutkimuksessa todettiin, että uudistukset parantaisivat osaprosessien kontrollia ja osittain myös kontrollievidenssin laatua. Tutkimuksen aikana tuotantoon ehtineen toimintatapauudistuksen todettiin käyttäjäkokemusten perusteella soveltuvan hyvin myyntireskontran ylläpitämiseen.
Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusaineistoa hankittiin myyntireskontran prosessinomistajalle ja myyntireskontran työntekijöille osoitetuilla avoimilla kyselyillä, tutkijan osallistuvalla havainnoinnilla sekä yhtä tutkimusaihetta käsittelevällä palaverilla.
Opinnäytetyö on jaettu teoreettiseen osaan ja empiiriseen osaan. Teoreettisessa osuudessa tutustutaan myyntireskontran ominaispiirteisiin, listayhtiöiden sisäisen valvonnan vaatimuksiin ja kontrollien ominaispiirteisiin sekä sisäisen valvonnan että tilintarkastuksen näkökulmasta. Empiirisessä osiossa paneudutaan tutkittavien kohdeyrityksen myyntireskontran osaprosessien kontrolleihin ja osaltaan vastataan kysymykseen kontrollien kehityskohdista ja uudistusten tuomista muutoksista kontrolleihin. Työn lopussa käydään läpi tutkimusaineiston pohjalta tehdyt johtopäätökset ja yhteenveto ja esitetään tutkimuksen luotettavuus ja toistettavuus.
Tutkimuksessa keskityttiin kolmeen yksittäiseen myyntireskontran osaprosessiin. Jokaisen osaprosessin kohdalla havaittiin kontrollien osalta joitakin kehityskohtia, joihin toimintatapauudistuksilla haluttiin vastata. Tutkimuksessa todettiin, että uudistukset parantaisivat osaprosessien kontrollia ja osittain myös kontrollievidenssin laatua. Tutkimuksen aikana tuotantoon ehtineen toimintatapauudistuksen todettiin käyttäjäkokemusten perusteella soveltuvan hyvin myyntireskontran ylläpitämiseen.