Asiakasuskollisuuden merkitys B2C-myynnissä
Terttunen, Tomi; Bäckman, Leo (2016)
Terttunen, Tomi
Bäckman, Leo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320284
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää asiakasuskollisuuden merkitys B2C-myynnissä, mitkä tekijät vaikuttavat asiakasuskollisuuden syntymiseen ja miten tyytyväisestä asiakkaasta saadaan uskollinen asiakas. Tavoitteena oli myös löytää mahdollisimman monipuolinen ja laaja käsitys siitä, mitä asiakkaat odottavat yritykseltä pysyäkseen uskollisina samalle yritykselle mahdollisimman pitkään.
Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi eräs öljyalan yhtiö, joka valikoitui henkilökohtaisten yhteyksien perusteella. Toimeksiantajan toiveesta opinnäytetyön aiheeksi muodostui selvittää yrityksen asiakkaiden tämän hetkistä asiakastyytyväisyyttä, painottaen pitkäaikaisten asiakkaiden uskollisuutta. Tämä tutkimus toteutettiin vuoden 2016 aikana yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikön kanssa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui asiakastyytyväisyydestä, asiakasuskollisuudesta sekä ostopäätöksiin vaikuttavat tekijöistä. Perustana teorialle oli lähdekirjallisuus, internetlähteet sekä toimeksiantajayritykseltä saadut materiaalit.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin yrityksen asiakkaille sähköpostikutsulla. Kysely sisälsi sekä suljettuja, että avoimia kysymyksiä. Tutkimustulokset analysoitiin tarkasti ja tulokset jaoteltiin omiin kategorioihinsa, joiden pohjalta aloitettiin työstämään ideoita toimeksiantajayrityksen toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että tuotteiden ja palveluiden hinnoittelu on merkittävin yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa selkeästi ostopäätökseen ja sitä kautta yrityksen valitsemiseen. Tutkimuksen perusteella hinnan ja palvelun laadun ollessa muuttumattomina, asiakkaat ovat yleensä haluttomia tai välinpitämättömiä kilpailuttamaan palvelua tai tuotetta. Tuloksista ilmeni myös, että hintatason merkittävä muutos tai asiakaspalvelun ja tuotteiden laadun tason heikkeneminen saattavat aiheuttaa asiakkaissa tyytymättömyyttä ja sitä myöten liikehdintää.
Kehittämisideat toimeksiantajayritykselle muodostuivat annettujen vastausten pohjalta. Selkeästi eniten vastauksissa ehdotettiin ja pyydettiin yrityksen omien internetsivujen ”tilausputken” yksinkertaistamista. Tilauksen tekeminen koettiin paikoitellen kömpelöksi ja epäselväksi, joten keskityimme tilauksen tekemisen selkeyden kehittämiseen. Toisena suurena kehittämiskohteena muokkasimme jo olemassa olevaa mobiiliapplikaatiota vastaamaan entistä enemmän lämmitysöljyn tilaajien tarpeita ja tuomalla sovellukseen uusia käyttäjäystävällisimpiä toimintoja.
Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi eräs öljyalan yhtiö, joka valikoitui henkilökohtaisten yhteyksien perusteella. Toimeksiantajan toiveesta opinnäytetyön aiheeksi muodostui selvittää yrityksen asiakkaiden tämän hetkistä asiakastyytyväisyyttä, painottaen pitkäaikaisten asiakkaiden uskollisuutta. Tämä tutkimus toteutettiin vuoden 2016 aikana yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikön kanssa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui asiakastyytyväisyydestä, asiakasuskollisuudesta sekä ostopäätöksiin vaikuttavat tekijöistä. Perustana teorialle oli lähdekirjallisuus, internetlähteet sekä toimeksiantajayritykseltä saadut materiaalit.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin yrityksen asiakkaille sähköpostikutsulla. Kysely sisälsi sekä suljettuja, että avoimia kysymyksiä. Tutkimustulokset analysoitiin tarkasti ja tulokset jaoteltiin omiin kategorioihinsa, joiden pohjalta aloitettiin työstämään ideoita toimeksiantajayrityksen toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että tuotteiden ja palveluiden hinnoittelu on merkittävin yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa selkeästi ostopäätökseen ja sitä kautta yrityksen valitsemiseen. Tutkimuksen perusteella hinnan ja palvelun laadun ollessa muuttumattomina, asiakkaat ovat yleensä haluttomia tai välinpitämättömiä kilpailuttamaan palvelua tai tuotetta. Tuloksista ilmeni myös, että hintatason merkittävä muutos tai asiakaspalvelun ja tuotteiden laadun tason heikkeneminen saattavat aiheuttaa asiakkaissa tyytymättömyyttä ja sitä myöten liikehdintää.
Kehittämisideat toimeksiantajayritykselle muodostuivat annettujen vastausten pohjalta. Selkeästi eniten vastauksissa ehdotettiin ja pyydettiin yrityksen omien internetsivujen ”tilausputken” yksinkertaistamista. Tilauksen tekeminen koettiin paikoitellen kömpelöksi ja epäselväksi, joten keskityimme tilauksen tekemisen selkeyden kehittämiseen. Toisena suurena kehittämiskohteena muokkasimme jo olemassa olevaa mobiiliapplikaatiota vastaamaan entistä enemmän lämmitysöljyn tilaajien tarpeita ja tuomalla sovellukseen uusia käyttäjäystävällisimpiä toimintoja.