Keskisuomalaiset pk-yritykset markkinointiautomaation parissa : Mielikuvat, käyttötavat ja tulevaisuus
Katajarinne, Ida-Sofia (2016)
Katajarinne, Ida-Sofia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220071
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyöhön toimi Keski-Suomen Yrittäjät Ry. Tehtävänäni oli kartoittaa heidän markkinointiautomaatiota käyttävien jäsenyritystensä määrää. Samalla selvitän yrittäjien mielikuvia ja tulevaisuuden tavoitteita yrityksiltä, joissa markkinointiautomaatiota ei käytetty. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena vuoden 2016 kesä- ja elokuun välisenä aikana. Kysely jaettiin Keski-Suomen Yrittäjien viestintäkanavissa. Markkinointiautomaatiota käyttävien kyselyyn vastasi 15 yrittäjää ja ei-käyttäviin 93 yrittäjää.
Markkinointiautomaatio on suomessa vielä hyvin vähäseissä käytössä, eritoten pk-yrityksissä. Aiheena markkinointiautomaatio on todella ajankohtainen työtapojen digitalisoitumisen ja personoidumman internetmarkkinoinnin vuoksi.
Tutkimuksesta nousi esille, että markkinointiautomaatio on vielä terminäkin usealle täysin tuntematon. Mielikuvista esiin nousi, että se koetaan kalliina, isojen yritysten työkaluna ja it-osaamista vaativana. Yrittäjät näkivät sen enemmän massamarkkinoinnin kanavana kuin mahdollisuutena lähettää personoitua viestintää kuluttajalle. Yrityksissä, joissa markkinointiautomaatiota käytettiin, koettiin sen lisänneen tietoisuutta asiakkaiden kiinnostuksen kohteista ja mahdollistaneet personoidumman markkinointiviestinnän asiakkailleen.
Vaikka markkinointiautomaatio on viime vuosina noussut trendisanaksi ja järjestelmien käyttäjämäärät ovat suuressa kasvussa, se on silti monelle vielä tuntematon asia. Mielikuvia verrataan tutkimuksessa markkinointiautomaatiota käyttävien yritysten vastauksiin.
Markkinointiautomaatio on suomessa vielä hyvin vähäseissä käytössä, eritoten pk-yrityksissä. Aiheena markkinointiautomaatio on todella ajankohtainen työtapojen digitalisoitumisen ja personoidumman internetmarkkinoinnin vuoksi.
Tutkimuksesta nousi esille, että markkinointiautomaatio on vielä terminäkin usealle täysin tuntematon. Mielikuvista esiin nousi, että se koetaan kalliina, isojen yritysten työkaluna ja it-osaamista vaativana. Yrittäjät näkivät sen enemmän massamarkkinoinnin kanavana kuin mahdollisuutena lähettää personoitua viestintää kuluttajalle. Yrityksissä, joissa markkinointiautomaatiota käytettiin, koettiin sen lisänneen tietoisuutta asiakkaiden kiinnostuksen kohteista ja mahdollistaneet personoidumman markkinointiviestinnän asiakkailleen.
Vaikka markkinointiautomaatio on viime vuosina noussut trendisanaksi ja järjestelmien käyttäjämäärät ovat suuressa kasvussa, se on silti monelle vielä tuntematon asia. Mielikuvia verrataan tutkimuksessa markkinointiautomaatiota käyttävien yritysten vastauksiin.