Klädindustrins hållbarhetsproblematik : Mot ett mer transparent kommunikationsmönster
Seppelin, Linda (2016)
Seppelin, Linda
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819590
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsitellään eri näkökohtia kestävän kehityksen viestintätyössä- ja ongelma-alueissa vaateteollisuuden parissa. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee myös yhteiskuntavastuun, kestävän kehityksen viestinnän sekä kestävän kulutuksen alueet vaatetusteollisuudessa. Työ on laadullinen tutkimus, jossa esitetään tiedonannon kuvio viestinnässä vaateyritys Lindexin sekä kuluttajan välillä. Tämän työn tarkoituksena on tutkia yritysvastuun roolia alalla. Tavoitteena on myös tutkia, miten kestävä viestintä välittyy kuluttajille ja miten tämä heijastuu ostoprosessissa. tavoite selitetään laajan havaintotyön kautta, johon kuuluu eri viestintävälineiden tutkiminen Turun Lindex myymälässä sekä Internetissä. Lisäksi olen haastatellut henkilöstön edustajaa Turun Lindex myymälässä sekä ”vihreän” kuluttajaryhmän edustajaa.
Tulokset esitetään taulukkomuodossa, joka helpottaa lukijaa ymmärtämään tulokset. Tutkimus johti tulokseen, että kestävää kehitystä jatkuvasti kehitetään vaatealalla, mutta vaatii edelleen kehittämistä ja työtä viestinnän avoimuuden saavuttamiseksi, jotta alalla voidaan luoda uskottavuutta ja luottoa asiakkaisiin. Työn kautta haluan valaista nykypäivän kuluttajaa kestävän kehityksen eri ongelma-alueista sekä vaateteollisuuden kyseenalaisten menetelmien tilastoinnista sekä konkreettisten esimerkkien kautta.
Tulokset esitetään taulukkomuodossa, joka helpottaa lukijaa ymmärtämään tulokset. Tutkimus johti tulokseen, että kestävää kehitystä jatkuvasti kehitetään vaatealalla, mutta vaatii edelleen kehittämistä ja työtä viestinnän avoimuuden saavuttamiseksi, jotta alalla voidaan luoda uskottavuutta ja luottoa asiakkaisiin. Työn kautta haluan valaista nykypäivän kuluttajaa kestävän kehityksen eri ongelma-alueista sekä vaateteollisuuden kyseenalaisten menetelmien tilastoinnista sekä konkreettisten esimerkkien kautta.