Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sydämessä laaja-alainen osaaminen : kirjaston rooli ja sen tarjoamat resurssit oppimisen tukena – esimerkkinä ohjelmointiopetus

Missilä, Anna (2016)

 
Avaa tiedosto
Missila_Anna.pdf (1.168Mt)
Lataukset: 


Missilä, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320273
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kirjaston roolia oppimisen ja opetuksen tukena peruskoulun ala-asteella, eli mitä tulee ottaa huomioon, kun suunnitellaan opetusta niin koulussa kuin kirjastossakin. Kysymystä lähestytään toteutetun esimerkkikoulutuksen kautta ja erityistä huomiota kiinnitetään mediakasvatuksen, monilukutaidon ja sosiokulttuurisen oppimisen käsitteiden pohdintaan ja niiden yhteenpunoutuneisuuden valottamiseen. Juuri monilukutaidon tukeminen, kehitys ja niihin liittyvä sosiokulttuurisen oppimisen aspekti toimii työn teoreettisena viitekehyksenä.

Aluksi esitellään mediakasvatusta, moni- ja informaatiolukutaidon käsitteitä sekä sosiokulttuurista lähtökohtaa oppimiseen. Työ jatkuu taustoittamalla elokuussa 2016 voimaan tulleita peruskoulun opetussuunnitelman perusteita sekä ohjelmointiopetuksen roolia niissä. Lisäksi tutkitaan ohjelmoinnin opetusta muissa maissa ja arvioidaan tilannetta Suomeen verrattuna. Teoreettisen osion jälkeen avataan toteutetun koulutuksen suunnitteluprosessia sekä käytettyjä materiaaleja.

Joulukuussa 2016 järjestetyn koulutuksen pilottiryhmänä toimi Liedon Ilmaristen yhtenäiskoulun luokka 4A. Koulutus kesti kolme oppituntia ja piti sisällään lyhyen, keskustelun muodossa toteutetun teoria- ja esittelyosuuden; aihepiiriin tutustuttavia, oppilaita aktivoivia harjoituksia, sekä lopuksi tablettitietokoneilla toteutetun varsinaisen ohjelmoinnin harjoittelun graafisessa käyttöympäristössä. Harjoittelu toteutettiin ScratchJr-sovellusta käyttäen. Koulutus vastasi koulun puolelta esiin noussutta tarvetta, ja osallistujat olivat siihen tyytyväisiä. Yksittäisestä tapauksesta on mahdotonta tehdä laajempia johtopäätöksiä, mutta esimerkkinä koulutus oli rohkaiseva ja tarjoaakin yhden toimivan mallin kirjaston tarjoamaksi uudeksi palveluksi: vastaavanlaista ohjelmointiopetusta voidaan järjestää paitsi koulun kanssa yhteistyössä, myös muille tahoille tarjottuna.

Lopuksi työssä pohditaan laajemmin oppimista, laaja-alaista osaamista sekä koulun ja kirjaston rooleja tulevaisuuden aktiivisen kansalaisuuden kehittämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste