Sano tunne ääneen : Tunnetaitokoulutus Pihtiputaan perhepäivähoitajille
Ihalainen, Elsi (2016)
Ihalainen, Elsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420373
Tiivistelmä
Tunnetaitojen on todettu vaikuttavan lapsen fyysiseen, psyykkiseen sekä sosiaalisen hyvinvointiin. Tunteet ohjailevat ihmisen toimintaa ja esimerkiksi sosiaalista kanssakäymistä. Toimintaympäristöllä on suuri vaikutus lapsen tunnetaitoihin, ja siksi niihin tulisikin kiinnittää erityistä huomiota myös varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämää kehittävänä kehittämistyönä, jossa lähdettiin etsimään ratkaisua Pihtiputaan perhepäivähoitajien lisäkoulutuksen tarpeeseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi koulutus. Koulutuksen sisällöksi valikoitui toimeksiantajan toiveesta ajankohtainen aihe: tunnetaidot. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa koulutus. Tarkoituksena oli kehittää Pihtiputaan varhaiskasvatuksen laatua ja ylläpitää perhepäivähoitajien ammattitaitoa tarjoamalla heille koulutusta. Kehittämistyöllä tarjottiin Pihtiputaan perhepäivähoitajille koulutusta keräämällä ajankohtaista tietoa tunnetaidoista ja niiden tukemisesta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kahden kerran koulutuspaketti. Koulutuksessa tavoitteena oli saada tieto sellaiseen muotoon, että se on helposti hyödynnettävissä perhepäivähoidon kehittämiseksi Pihtiputaalla. Tavoitteena oli saada tunnetaidot ajankohtaiseksi Pihtiputaan perhepäivähoidossa tarjoamalla teoriaa ja menetelmiä arjen työn tueksi. Opinnäytetyön tuloksena syntyi tietoperusta, minkä pohjalle koulutus rakentui. Tietoperusta koottiin käyttäen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoja. Ajankohtaisesta kirjallisuudesta nostettiin pääkohtia koulutuksen aiheiksi ja koottiin teoriasta tietopaketti asiakastarpeeseen. Tuloksena luotettavista lähteistä esille nostettiin teoriaa ilmiön taustalla, avattiin keskeisiä käsitteitä sekä esiteltiin tärkeimpiä keinoja lasten tunnetaitojen tukemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämää kehittävänä kehittämistyönä, jossa lähdettiin etsimään ratkaisua Pihtiputaan perhepäivähoitajien lisäkoulutuksen tarpeeseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi koulutus. Koulutuksen sisällöksi valikoitui toimeksiantajan toiveesta ajankohtainen aihe: tunnetaidot. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa koulutus. Tarkoituksena oli kehittää Pihtiputaan varhaiskasvatuksen laatua ja ylläpitää perhepäivähoitajien ammattitaitoa tarjoamalla heille koulutusta. Kehittämistyöllä tarjottiin Pihtiputaan perhepäivähoitajille koulutusta keräämällä ajankohtaista tietoa tunnetaidoista ja niiden tukemisesta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kahden kerran koulutuspaketti. Koulutuksessa tavoitteena oli saada tieto sellaiseen muotoon, että se on helposti hyödynnettävissä perhepäivähoidon kehittämiseksi Pihtiputaalla. Tavoitteena oli saada tunnetaidot ajankohtaiseksi Pihtiputaan perhepäivähoidossa tarjoamalla teoriaa ja menetelmiä arjen työn tueksi. Opinnäytetyön tuloksena syntyi tietoperusta, minkä pohjalle koulutus rakentui. Tietoperusta koottiin käyttäen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoja. Ajankohtaisesta kirjallisuudesta nostettiin pääkohtia koulutuksen aiheiksi ja koottiin teoriasta tietopaketti asiakastarpeeseen. Tuloksena luotettavista lähteistä esille nostettiin teoriaa ilmiön taustalla, avattiin keskeisiä käsitteitä sekä esiteltiin tärkeimpiä keinoja lasten tunnetaitojen tukemiseen.