Hoitotyön simulaatiopedagogiikan kehittäminen opiskelijapalautteilla
Jokela, Jorma; Heiskanen, Melisa; Kämäräinen, Juha (2013)
Jokela, Jorma
Heiskanen, Melisa
Kämäräinen, Juha
Arene ry
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420435
Lähdeviite:
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420435
Lähdeviite:
Jokela J., Heiskanen M., Kämäräinen J., (2013). Hoitotyön simulaatiopedagogiikan kehittäminen opiskelijapalautteilla. , Arene ry. URN:NBN:fi:amk-2016121420435
Tiivistelmä
Simulaatiokoulutusta on annettu eri aloilla jo kymmeniä vuosia. Kehittyneet potilassimulaattoritkin ovat olleet terveydenhuollon koulutuksen arkipäivää vuosituhannen vaihteesta lähtien (Hovancsek 2007, 2). Simulaattorin uutuusarvo ja menetelmän esittely eivät riitä simulaatio-opetuksen motiiveiksi ja ”opetuksen laadun” takaajiksi. Tarvitaan siis opetuksen kriittistä arviointia ja määrätietoista sisällöllistä käytäntöihin vaikuttavaa kehittämistä. Simulaatio-opetuksen tulee tukea opiskelijoita heidän soveltaessaan oppimaansa kliinisiin hoitotilanteisiin.