Arvojen merkitys
Rannanoja, Arla (2016)
Rannanoja, Arla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520494
Tiivistelmä
Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle toimii OP Yrityspankki Oyj, OP Ryhmän keskuspankki. Aihe on saanut alkunsa kiinnostuksesta Suomessa ja kansainvälisesti vahvan jalansijan saaneesta osuustoiminnasta sekä siihen läheisesti liitetyn arvomaailman vuoksi. Valintaan vaikuttivat myös mediassa esiintyneet uutisoinnit Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen tekemästä selvityspyynnöstä OPn asiakasetuohjelmasta.
Työn tarkoituksena oli tutkia OP Ryhmän henkilöstön näkemyksiä arvojen merkityksestä osuustoiminnallisessa ja osakeyhtiömuotoisessa yrityksessä. Keskeisimpinä tavoitteina työssä oli selvittää, miten yhtiömuoto vaikuttavaa yrityksen arvomaailmaan. Työssä haluttiin myös tutkia henkilöstön ajatuksia ryhmän arvoista sekä niiden toteutumista käytännössä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin, puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastattelu sisälsi vain avoimia kysymyksiä ja ne lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Vastaajiksi valikoituivat OP Ryhmän eri työnantajan alla olevia henkilöitä, joilla olisi mahdollisesti työkokemusta myös osakeyhtiössä työskentelystä pankki- ja rahoitusalalta. Työn teoreettiseen osuuteen on käytetty laajasti käytettävissä olevia eri tietolähteistä saatua tietoa.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että arvot ovat tärkeitä ja tavoiteltavia asioita niin yksilö- kuin yritystasolla. Arvot nähdään päätöksentekoa ja toimintaa ohjaavina ohjenuoria. OPn arvot olivat henkilöstön mielestä helposti sisäistettävissä ja lähellä heidän omia arvojansa. Arvoja ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen pidettiin elämän perusarvoina, jotka kiteyttävät osuustoiminnan idean. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä päätelmä, ettei yritysmuodolla ole välttämättä mitään tekemistä arvojen toteutumisen kannalta. Arvojen merkitys yrityksessä näkyy yrityksen tekojen eikä sanojen kautta. Onnistuneesti arvojohdettu yritys houkuttelee samanhenkisiä työntekijöitä ja johtaa liiketaloudellisesti kannattavaan toimintaan.
Työn tarkoituksena oli tutkia OP Ryhmän henkilöstön näkemyksiä arvojen merkityksestä osuustoiminnallisessa ja osakeyhtiömuotoisessa yrityksessä. Keskeisimpinä tavoitteina työssä oli selvittää, miten yhtiömuoto vaikuttavaa yrityksen arvomaailmaan. Työssä haluttiin myös tutkia henkilöstön ajatuksia ryhmän arvoista sekä niiden toteutumista käytännössä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin, puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastattelu sisälsi vain avoimia kysymyksiä ja ne lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Vastaajiksi valikoituivat OP Ryhmän eri työnantajan alla olevia henkilöitä, joilla olisi mahdollisesti työkokemusta myös osakeyhtiössä työskentelystä pankki- ja rahoitusalalta. Työn teoreettiseen osuuteen on käytetty laajasti käytettävissä olevia eri tietolähteistä saatua tietoa.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että arvot ovat tärkeitä ja tavoiteltavia asioita niin yksilö- kuin yritystasolla. Arvot nähdään päätöksentekoa ja toimintaa ohjaavina ohjenuoria. OPn arvot olivat henkilöstön mielestä helposti sisäistettävissä ja lähellä heidän omia arvojansa. Arvoja ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen pidettiin elämän perusarvoina, jotka kiteyttävät osuustoiminnan idean. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä päätelmä, ettei yritysmuodolla ole välttämättä mitään tekemistä arvojen toteutumisen kannalta. Arvojen merkitys yrityksessä näkyy yrityksen tekojen eikä sanojen kautta. Onnistuneesti arvojohdettu yritys houkuttelee samanhenkisiä työntekijöitä ja johtaa liiketaloudellisesti kannattavaan toimintaan.