Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kun lapsi sairastaa : Oppimispeli opiskelijoille sairaan vastasyntyneen hoitotyöstä

Lainejärvi, Hannele; Teittinen, Laura (2016)

 
Avaa tiedosto
Lainejarvi_Hannele Teittinen_Laura.pdf (1.001Mt)
Lataukset: 


Lainejärvi, Hannele
Teittinen, Laura
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420469
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on oppimispeli, jossa käsitellään sairaan vastasyntyneen hoitotyötä. Peli toteutettiin Domino-pelin muodossa pelikortteina. Pelikortit koottiin käsitteistä, jotka liittyvät vastasyntyneiden ylei-simpiin sairauksiin, sairauksien syihin, niiden toteamiseen sekä niiden hoitoon. Sairaudet, jotka valit-simme kortteihimme, ovat vastasyntyneillä yleisimmin ilmeneviä sairauksia. Toiminnallisen opinnäyte-työmme aineisto on kerätty useista hoitotyön tutkimuksista, lääketieteellisestä tietokannasta ja hoitotyön oppikirjoista sekä väitöskirjoista.

Opinnäytetyön tavoitteena on oppimispelin avulla pyrkiä lisäämään opiskelijoiden tietoa sairaan vas-tasyntyneen hoitotyöstä sekä kertauksen avulla vahvistaa jo opittua tietoa.

Oppimispelin tarkoituksena on monipuolistaa hoitotyön opiskelua ja toimia oppimisen tukena. Peliä voidaan pelata joko pareittain tai pienissä ryhmissä. Oppimispelin kehittäminen alkoi teoriatiedon ke-räämisellä, minkä jälkeen aloimme suunnitella pelikortteja. Pelikorteista teimme koeversiot, joilla pys-tyimme testaamaan pelin toimivuutta. Pelikortteihin valitsimme tärkeimmät ja selkeimmät sairaudet, niiden oireet sekä hoitokeinot. Kuvia päädyimme laittamaan kortteihin vain muutamia sillä perusteella, että ne olivat selkeitä.

Lapsesta käytetään nimitystä vastasyntynyt tämän 28 ensimmäisenä elinpäivänä. Vastasyntyneen mah-dolliset sairaudet voivat olla tiedossa jo ennen syntymää, tai ne voivat ilmetä vasta syntymän jälkeen. Lääketiede kehittyy koko ajan, ja hoitotyössä pystytään ennaltaehkäisemään yhä useampia sairauksia. Sairauksia pystytään hoitamaan paremmin, mitä varhaisemmassa vaiheessa ne on havaittu. Aina vas-tasyntyneiden sairauden alkuperää ei kuitenkaan pystytä varmuudella kohdentamaan.

Sairaan vastasyntyneen hoitotyö eroaa monella tapaa lapsen tai aikuisen hoitotyöstä, sillä vastasyntynyt ei pysty itse vaikuttamaan hoitolinjauksiinsa eikä kykene itse sanoittamaan esimerkiksi kipujaan tai oloaan. Tämän takia perhekeskeisyys ja vanhempien huomiointi ovat avainasemassa hyvän hoitotyön saa-vuttamisessa. Hoitotyö toteutetaan aina moniammatillisesti. Hoitotyön tulee olla yksilöllisesti suunniteltua perheen voimavarat huomioon ottaen. Vastasyntyneen sairastuminen on hyvin kuormittavaa, joten vanhempien ja lähipiirin tukeminen on tärkeä osa sairaan vastasyntyneen hoitotyötä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste