Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Johtajan keinot : Johtamistekninen prosessianalyysi opinnäytetyökonsertin harjoittamisesta kuorolle ja orkesterille

Ruuska, Saara (2016)

Avaa tiedosto
Ruuska_Saara.pdf (284.2Kt)
Lataukset: 


Ruuska, Saara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420418
Tiivistelmä
Kirjallinen opinnäytteeni keskittyy analysoimaan taiteellisen opinnäytetyöni, 1.10.2016 pidetyn konsertin, harjoittamisprosessia kuoron- ja orkesterinjohtajan näkökulmasta. Aineisto kerättiin harjoitusprosessin aikana laadullisin menetelmin: oppimispäiväkirjan sekä harjoitusten sekä konsertin videoinnin avulla.

Työn keskeiset käsitteet nousevat johtamistekniikan sekä toisaalta harjoitusprosessin alueilta. Johtamisteknisestä näkökulmasta työssä käsitellään esimerkiksi johtavan ja avustavan käden rooleja johtamisessa sekä lyöntien vauhtia, suuntaa sekä kokoa. Harjoitusprosessin analysoinnin apuna on käytetty muiden muassa harjoitusprosessin teknisten ja musiikillisten prioriteettien mallia, josta erityistä huomiota on saanut erityisesti tempo ja orkesterin yhtenäisyys sekä fraseeraus ja musiikilliset linjat.

Opinnäytetyökonserttini koostui barokin, klassismin sekä romantiikan ajan orkesteri- sekä kuoromusiikista. Osassa teoksista oli solisteja (urut, viulu, laulu). Työni keskiössä oli tehdä näkyväksi niitä teknisiä keinoja, joilla johtaja voi auttaa muusikkoja prosessin aikana yhä parempaan suoritukseen. Kirjallisessa työssäni olen lähestynyt aihetta kahdesta näkökulmasta. Ensinnäkin olen eritellyt omaa johtajan työtäni prosessin eri vaiheissa sekä johtamiseen liittyviä oppimiskokemuksia prosessin varrelta. Toisaalta olen eritellyt orkesterin ja kuoron suorituksen haasteita, ja olen kuvannut näiden haasteiden selättämiseksi löytämiäni välineitä.

Oppimisprosessin näkökulmasta keskeisiksi sisällöiksi muodostuivat erityisesti ohjelmistovalintojen pohdinta käytettävissä olevien instrumenttien näkökulmasta, oman valmistautumisen analysointi, eri instrumenttien johtamisen ja harjoittamisen erityispiirteet sekä analyysi konserttitilanteesta. Harjoitusprosessin aikana nousseiden haasteiden osalta tässä työssä käsittelin erityisesti continuon rytmistä yhdenmukaisuutta, lähtöjen ja fermaattien näyttämistä, hitaiden tempojen johtamista sekä yhteisten musiikillisten linjojen rakentumista. Näitä kaikkia haasteita tässä työssä käsitellään erityisesti johtajan näkökulmasta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste