Työntekijöiden kokemuksia asiakasryhmän iän muutoksesta ja muutoksen vaikutuksesta työhyvinvointiin
Juntunen, Emmi (2016)
Juntunen, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420421
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia eräässä suomalaisessa kunnassa sijaitsevan lastensuojelun vastaanottokodin henkilökunnan kokemuksia asiakasryhmän iän muutoksesta sekä muutoksen vaikutuksesta työhyvinvointiin. Yksikön pääasiallisen asiakasryhmän ikä oli muuttunut 13-17 –vuotiaista 7-12 –vuotiaisiin. Muutos oli tapahtunut kymmenen kuukautta ennen vastausten keräämistä. Tavoitteena oli tuoda esiin tutkimukseen osallistuneiden kokemuksia muutoksesta ja sen vaikutuksesta työhyvinvointiin sekä se, että tuloksia voidaan käyttää hyväksi työtä kehitettäessä tutkitussa yksikössä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselyohjelmiston avulla avoimin kysymyksin. Kysely lähetettiin 28:lle työntekijälle ja vastauksia saatiin kahdeksan kappaletta. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että vastaanottokodin työntekijät kokivat asiakasryhmän iän muutoksen vaikuttaneen työhön monella asiakastyön osa-alueella. Muutoksen koettiin vaikuttaneen lasten arkiseen huolenpitoon, lasten- ja vanhempien kanssa tehtävään työhön sekä väkivallan uhkaan. Tulosten perusteella muutoksella oli ollut vaikutusta myös vastaajista suurimman osan kohdalla koettuun työhyvinvointiin. Vaikutus työhyvinvointiin oli tulosten perusteella pääosin negatiivinen, mutta tuloksista ilmeni muutoksen vaikuttaneen myös positiivisesti osaan tutkittavista. Työntekijät olivat asiakasryhmän iän muututtua tyytyväisiä väkivallan uhan lieventymiseen, nuoremman asiakasryhmän tilanteiden toiveikkuuteen ja osaston arkisiin pieniin iloihin. Työntekijät kokivat tarvetta työntekijäresurssin lisäämiselle, koulutuksen ja osaamisen lisäämiselle ja yksikössä tarjottavan palvelun kehittämiselle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselyohjelmiston avulla avoimin kysymyksin. Kysely lähetettiin 28:lle työntekijälle ja vastauksia saatiin kahdeksan kappaletta. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että vastaanottokodin työntekijät kokivat asiakasryhmän iän muutoksen vaikuttaneen työhön monella asiakastyön osa-alueella. Muutoksen koettiin vaikuttaneen lasten arkiseen huolenpitoon, lasten- ja vanhempien kanssa tehtävään työhön sekä väkivallan uhkaan. Tulosten perusteella muutoksella oli ollut vaikutusta myös vastaajista suurimman osan kohdalla koettuun työhyvinvointiin. Vaikutus työhyvinvointiin oli tulosten perusteella pääosin negatiivinen, mutta tuloksista ilmeni muutoksen vaikuttaneen myös positiivisesti osaan tutkittavista. Työntekijät olivat asiakasryhmän iän muututtua tyytyväisiä väkivallan uhan lieventymiseen, nuoremman asiakasryhmän tilanteiden toiveikkuuteen ja osaston arkisiin pieniin iloihin. Työntekijät kokivat tarvetta työntekijäresurssin lisäämiselle, koulutuksen ja osaamisen lisäämiselle ja yksikössä tarjottavan palvelun kehittämiselle.