En ergonomisk kartläggning för ett revisionsbolags kontors- och fältarbetare : En kvantitativ enkätstudie
Hellberg, Marcus; Koli, Anton (2016)
Hellberg, Marcus
Koli, Anton
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520580
Tiivistelmä
Detta arbete är ett beställningsarbete åt revisionsbolaget BDO Oy:s södra distrikt. Distriktet har ca 70 anställda där majoriteten arbetar vid en stationerad arbetsstation medan de andra arbetar som fältarbetare hos kunderna. Metoden vi använder är en kvantitativ forskningsmetod där vi gör en enkätundersökning för att kartlägga de anställdas ergonomi. I undersökningen deltog 41 personer. Forskningen tar i beaktande användningen av ergonomiska hjälpmedel, den egna upplevda ergonomi, den egna möjligheten att påverka sin ergonomi och skillnaden i ergonomin bland fält- och kontorsanställda. Dessa beaktanden fungerar även som våra forskningsfrågor vilka besvaras med enkätundersökningen. Andra forskningar och övrig litteratur används för att beskriva centrala begrepp och för att skapa en förkunskap åt oss men även för läsaren. Resultaten av forskningen kommer att presenteras för BDO Oy som kommer att få använda sig av våra resultat även inom de andra distrikten för att möjligtvis förbättra de anställdas ergonomi. Helhetsmässigt upplever BDO:s anställda att de har en bra ergonomi, resultaten visar dock en tydlig skillnad på den upplevda ergonomin mellan kontorsanställda och fältarbetare. Majoriteten av kontorsanställda tyckte att den upplevda ergonomin var medelmåttig/bra. Fältarbetarna upplevde däremot att ergonomin var mycket dålig/dålig. Största orsaken till detta är att fältarbetarna har begränsade möjligheter att påverka sin ergonomi samt tillgång till ergonomiska hjälpmedel. This is a thesis commissioned by the accounting firm BDO Oy:s south district. The district has about 70 employees, with the majority working at a stationed workstation while the others are working on the fields with costumers. The method we will use to the thesis is a quantitative research method where we do a survey to identify the employees’ ergonomics. 41 employees participated in the survey. The research takes into account the use of ergonomic aids, their own perceived ergonomics, their own ability to influence their ergonomics and the difference in ergonomics between the office workers and the field workers. These considerations also serve as our research questions which are answered in the survey. We use other researches and literature to describe the key concepts of our thesis and to give us useful information but also for the reader to get a better picture of the topic. The results will be presented to BDO Oy whom are able to use our results as well as the other districts to have an influence on improving employees’ ergonomics. Overall the employees´ at BDO experience to have good ergonomics. However, the results clearly indicate a significant difference in experienced ergonomics between office- and fieldworkers. The majority of the officeworkers experienced moderate/good ergonomics whereas the fieldworkers experienced very poor/poor ergonomics. The biggest reason for the outcome is the restricted possibility to influence ergonomics and lack of ergonomic aids among fieldworkers.