Suuhygienistiopiskelijan ohjausprosessi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Suu- ja leukasairauksien klinikalle
Pursiainen, Hanna; Hakanen, Outi (2016)
Pursiainen, Hanna
Hakanen, Outi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320275
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa toimivien ammattihenkilöiden työhön olennaisena osana kuuluu alan opiskelijoiden ohjaaminen käytännön työssä. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä on kehitetty opiskelijan ohjaustoimintaa laatimalla opiskelijaohjauksen prosessikuvauksia eri osastoille. Prosessikuvausten avulla on pyritty selkeyttämään harjoittelun kulkua sekä opiskelijalle että ohjaajalle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä VSSHP:n Suu- ja leukasairauksien klinikalle suuhygienistiopiskelijan ohjausprosessi. Prosessikuvaus on nähtävillä sähköisessä muodossa organisaation verkkosivuilla. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on haettu tietoa terveydenhoitoalan opiskelijoiden ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta, opiskelijaohjauksesta ammatillisen kasvun tukena, ohjaajan tehtävästä ja prosessin kulusta. Terveysalan toimintayksiköissä tulee tukea ohjaushalukkuutta ja ohjausilmapiiriä, jotta ohjausympäristöt ovat oppimisen kannalta turvallisia ja niissä saavutetaan mahdollisimman laadukkaita oppimistuloksia.
Opiskelijaohjauksen prosessikuvauksen kehittämistyö tehtiin yhdessä klinikan henkilökunnan kanssa. Tiedonkeruu tapahtui suhteellisen vapaamuotoisen miellekartan (mind map) tekemisellä. Harjoitteluun liittyviä avainasioita pyydettiin kirjaaman ylös post-it lappujen avulla karttapohjaan, johon oli määritelty opiskelijan harjoittelussa käytetyt viikot. Useamman tapaamiskerran jälkeen irrallaan olevat asiat saatiin koottua oikeisiin asiayhteyksiin. Tuloksena syntyi käsitekartta, jossa kuvattiin suuhygienistiopiskelijan viiden viikon harjoittelujakso viikko kerrallaan. Opiskelijan ohjauksen prosessikuvaus on tarkoitus liittää VSSHP:n sähköiseen tietopankkiin, jossa se on julkisesti nähtävillä.
VSSHP:n Suu- ja leukasairauksien klinikalla harjoittelee säännöllisesti suuhygienistiopiskelijoita opintojen loppuvaiheessa, yleensä viiden viikon harjoittelujaksossa. Ohjauksen prosessikuvauksessa on tuotu esiin prosessiin osallistuvat toimijat sekä harjoittelun tavoitteisiin liittyvät tehtävät. Selkeät pelisäännöt auttavat ohjaajaa ja opiskelijaa harjoittelun tavoitteiden toteuttamisessa. Harjoittelun kuvaaminen prosessina säästää aikaa harjoittelun suunnittelussa ja toteuttamisessa, kun siihen osallistuvat tahot voivat edetä prosessikuvauksen mukaisesti. Näillä toimilla edistetään ohjausmyönteistä ilmapiiriä työyhteisössä ja lisätään opiskelijaohjauksen laatua.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä VSSHP:n Suu- ja leukasairauksien klinikalle suuhygienistiopiskelijan ohjausprosessi. Prosessikuvaus on nähtävillä sähköisessä muodossa organisaation verkkosivuilla. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on haettu tietoa terveydenhoitoalan opiskelijoiden ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta, opiskelijaohjauksesta ammatillisen kasvun tukena, ohjaajan tehtävästä ja prosessin kulusta. Terveysalan toimintayksiköissä tulee tukea ohjaushalukkuutta ja ohjausilmapiiriä, jotta ohjausympäristöt ovat oppimisen kannalta turvallisia ja niissä saavutetaan mahdollisimman laadukkaita oppimistuloksia.
Opiskelijaohjauksen prosessikuvauksen kehittämistyö tehtiin yhdessä klinikan henkilökunnan kanssa. Tiedonkeruu tapahtui suhteellisen vapaamuotoisen miellekartan (mind map) tekemisellä. Harjoitteluun liittyviä avainasioita pyydettiin kirjaaman ylös post-it lappujen avulla karttapohjaan, johon oli määritelty opiskelijan harjoittelussa käytetyt viikot. Useamman tapaamiskerran jälkeen irrallaan olevat asiat saatiin koottua oikeisiin asiayhteyksiin. Tuloksena syntyi käsitekartta, jossa kuvattiin suuhygienistiopiskelijan viiden viikon harjoittelujakso viikko kerrallaan. Opiskelijan ohjauksen prosessikuvaus on tarkoitus liittää VSSHP:n sähköiseen tietopankkiin, jossa se on julkisesti nähtävillä.
VSSHP:n Suu- ja leukasairauksien klinikalla harjoittelee säännöllisesti suuhygienistiopiskelijoita opintojen loppuvaiheessa, yleensä viiden viikon harjoittelujaksossa. Ohjauksen prosessikuvauksessa on tuotu esiin prosessiin osallistuvat toimijat sekä harjoittelun tavoitteisiin liittyvät tehtävät. Selkeät pelisäännöt auttavat ohjaajaa ja opiskelijaa harjoittelun tavoitteiden toteuttamisessa. Harjoittelun kuvaaminen prosessina säästää aikaa harjoittelun suunnittelussa ja toteuttamisessa, kun siihen osallistuvat tahot voivat edetä prosessikuvauksen mukaisesti. Näillä toimilla edistetään ohjausmyönteistä ilmapiiriä työyhteisössä ja lisätään opiskelijaohjauksen laatua.