Pirkanmaan Suojakodin markkinointisuunnitelma
Tahkola, Marja (2016)
Tahkola, Marja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620694
Tiivistelmä
Naisten Suojakoti muutti nimensä Pirkanmaan Suojakodiksi ja muutti toimintaansa kokonaisvaltaisesti. Tämän myötä yhdistys halusi uudistaa visuaalisen ilmeensä ja koko markkinointinsa. Lähtökohta oli, että yhdistyksellä oli nimi ja toimipaikka, mutta kaikki muu oli avoimena.
Tavoitteena oli tehdä kilpailija-analyysi Pirkanmaan Suojakodin markkinointisuunnitelman lähtökohdaksi. Tarkoituksena oli luoda mahdollisimman kattava ja syvällinen kuva kolmesta tärkeimmästä kilpailijasta. Näissä kiinnitettiin huomiota palveluihin, hinnoitteluun, saatavuuteen ja viestintään. Lisäksi mukaan otettiin henkilöstömäärä. Näitä tietoja hyödyntämällä saatiin selvitettyä markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuus, joita toimeksiantaja voi jatkossa hyödyntää omassa toiminnassaan ja markkinoinnissaan.
Työ aloitettiin toimintaympäristön ja kilpailijoiden kartoittamisella. Tietoa haettiin markkinoinnin ja sosiaalialan kirjallisuudesta. Uusinta tutkimustietoa sosiaalialan tulevaisuudesta saatiin Sitran julkaisuista. Tiedonlähteenä käytettiin myös kilpailijoiden kotisivuja, sähköpostiviestejä sekä puhelinkeskusteluja. Tutkimusmenetelmänä käytiin keskusteluja yhdistyksen hallituksen ja Pirkanmaan Suojakodin markkinointiin osallistuvien opiskelijoiden kanssa. Tämän jälkeen asetettiin markkinoinnin konkreettiset tavoitteet ja päätettiin toimenpiteet niiden perusteella. Viimeiseksi suunniteltiin seuranta.
Tavoitteena oli tehdä kilpailija-analyysi Pirkanmaan Suojakodin markkinointisuunnitelman lähtökohdaksi. Tarkoituksena oli luoda mahdollisimman kattava ja syvällinen kuva kolmesta tärkeimmästä kilpailijasta. Näissä kiinnitettiin huomiota palveluihin, hinnoitteluun, saatavuuteen ja viestintään. Lisäksi mukaan otettiin henkilöstömäärä. Näitä tietoja hyödyntämällä saatiin selvitettyä markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuus, joita toimeksiantaja voi jatkossa hyödyntää omassa toiminnassaan ja markkinoinnissaan.
Työ aloitettiin toimintaympäristön ja kilpailijoiden kartoittamisella. Tietoa haettiin markkinoinnin ja sosiaalialan kirjallisuudesta. Uusinta tutkimustietoa sosiaalialan tulevaisuudesta saatiin Sitran julkaisuista. Tiedonlähteenä käytettiin myös kilpailijoiden kotisivuja, sähköpostiviestejä sekä puhelinkeskusteluja. Tutkimusmenetelmänä käytiin keskusteluja yhdistyksen hallituksen ja Pirkanmaan Suojakodin markkinointiin osallistuvien opiskelijoiden kanssa. Tämän jälkeen asetettiin markkinoinnin konkreettiset tavoitteet ja päätettiin toimenpiteet niiden perusteella. Viimeiseksi suunniteltiin seuranta.