Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pli selon pli kuulonvaraisesti : Analyysi spektrimorfologian näkökulmasta

Kittilä, Timo (2016)

 
Avaa tiedosto
Kittila_Timo.pdf (897.1Kt)
Lataukset: 


Kittilä, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520540
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päämääränä oli tehdä kuulonvarainen analyysi Pierre Boulezin sävellyksen Pli selon pli kolmannesta osasta käyttäen apuna Denis Smalleyn spektrimorfologista metodia.

Analyysityön alkuvaiheessa teosta kuunneltiin ja kirjoitettiin muistiin huomioita kuulohavainnoista. Seuraava vaihe oli graafisen partituurin piirtäminen kiinteään ajalliseen mittakaavaan. Lopuksi teosta kuunneltiin lyhyemmissä osissa tehden tarkempia havaintoja spektrimorfologian käsitteitä hyödyntäen.

Teoksen kuulonvaraisesti havainnoiduista musiikillisista tapahtumista tärkeimmät saatiin onnistuneesti kuvailtua spektrimorfologian käsittein. Graafisen partituurin piirtäminen jo analyysin varhaisessa vaiheessa havaittiin hyödylliseksi kokonaiskuvan saamiseksi teoksesta ja sen jakautumisesta taitteiksi. Kuitenkin säveltasorakenteiden analysointi jäi analyysin ulkopuolelle, sillä spektrimorfologia ei anna tarkkoja työkaluja sen kuvaamiseen ja säveltasorakenteiden analyysi kuulonvaraisesti näin monimutkaisen musiikin yhteydessä on myös hyvin vaikea tehtävä.

Mahdollisia kehittämisehdotuksia ovat spektrimorfologiaan kuuluvien ajallisten rakenteiden muotoiluun ja tilaan liittyvien käsitteiden laajempi käyttö analyysissä. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat spektrimorfologisen metodin käyttö analysoitaessa musiikkia, joka sisältää enemmän hälyä kuin tässä työssä analysoitu teos, tai liikkeen käsitteen hyödyntäminen analysoitaessa kenttämäisiä tekstuureja sisältävää musiikkia, kuten Witold Lutoslawskin musiikkia tai György Ligetin tiettyjä teoksia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste