Palveluvalikoiman nykytila ja kehittäminen
Kiesvaara, Jaakko (2016)
Kiesvaara, Jaakko
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520511
Tiivistelmä
Palvelutuotteet ovat oleellinen osa kasvuhakuisen ja kilpailukykyä edistävän yrityksen liiketoimintaa. Palvelun laadulla on merkittävä rooli asiakkaan kohdeyrityksestä kokemaan kokonaislaatuun. Palvelutuotteet ovat yksi tähän vaikuttava yrityksen osaamisen ilmentymä. Kuluttajilla ei aiemmin ole ollut yhtä suuret mahdollisuudet valita luontevinta ostokanavaa, valita ja vaihtaa yritystä jonka kanssa asioi sekä osoittaa ostouskollisuutta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteiksi määritettiin palvelutarjooman eli palvelutuotteiden muodostaman ryhmän nykytilan kattava selvittäminen ja kehittäminen saadun tiedon perusteella.
Työmenetelminä käytettiin monipuolisesti erilaisia tutkimustyökaluja kuten henkilökunnan sähköistä kyselyä, asiakkaiden kanssa toteutettavaa haastattelua sekä tutkijan havainnointia asiakasrajapinnassa jossa tuotetaan palveluun kuuluvia prosesseja. Saatuun tietoon sovellettiin erilaisia kehitystyökaluja, joiden avulla pyrittiin tuottamaan tutkimuksesta saatavaa lisäarvoa kohdeyritykselle.
Tulokseksi saatiin kattava käsitys palvelutuotteiden nykytilasta, joka voidaan yleistää koskemaan tarkasteltavaa perusjoukkoa. Palveluvalikoimalla on selkeä rooli osana yrityksen liiketoimintaa, kohdeyrityksen myyjät ja asiantuntijat toteuttavat palveluprosesseja osana päivittäistä työskentelyä ja palvelutuotteita hyödyntävät asiakkaat kokevat saavansa hankinnalle aitoa lisäarvoa. Liian pitkälle vietyjä tulkintoja varottiin tekemästä otannan koon jäätyä aiottua pienemmäksi. Tämä huomioitiin esimerkiksi esitetyissä keskiarvoissa ja tiettyjen vastauksien yleistettävyydessä. Kehitystyökalujen soveltaminen oli luontevaa saadun tiedon pohjalta heränneille epäkohdille. Kohdeyrityksellä on mahdollisuus toteuttaa esitettyjä kehitysehdotuksia ja tunnistettua jatkokehitysmahdollisuutta Lean-menetelmän ja palvelumuotoilun muodossa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteiksi määritettiin palvelutarjooman eli palvelutuotteiden muodostaman ryhmän nykytilan kattava selvittäminen ja kehittäminen saadun tiedon perusteella.
Työmenetelminä käytettiin monipuolisesti erilaisia tutkimustyökaluja kuten henkilökunnan sähköistä kyselyä, asiakkaiden kanssa toteutettavaa haastattelua sekä tutkijan havainnointia asiakasrajapinnassa jossa tuotetaan palveluun kuuluvia prosesseja. Saatuun tietoon sovellettiin erilaisia kehitystyökaluja, joiden avulla pyrittiin tuottamaan tutkimuksesta saatavaa lisäarvoa kohdeyritykselle.
Tulokseksi saatiin kattava käsitys palvelutuotteiden nykytilasta, joka voidaan yleistää koskemaan tarkasteltavaa perusjoukkoa. Palveluvalikoimalla on selkeä rooli osana yrityksen liiketoimintaa, kohdeyrityksen myyjät ja asiantuntijat toteuttavat palveluprosesseja osana päivittäistä työskentelyä ja palvelutuotteita hyödyntävät asiakkaat kokevat saavansa hankinnalle aitoa lisäarvoa. Liian pitkälle vietyjä tulkintoja varottiin tekemästä otannan koon jäätyä aiottua pienemmäksi. Tämä huomioitiin esimerkiksi esitetyissä keskiarvoissa ja tiettyjen vastauksien yleistettävyydessä. Kehitystyökalujen soveltaminen oli luontevaa saadun tiedon pohjalta heränneille epäkohdille. Kohdeyrityksellä on mahdollisuus toteuttaa esitettyjä kehitysehdotuksia ja tunnistettua jatkokehitysmahdollisuutta Lean-menetelmän ja palvelumuotoilun muodossa.
