Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kirjanpitäjän työnkuvan muuttuminen : tilitoimistoalan muutos

Halonen, Jenni (2016)

 
Avaa tiedosto
Halonen_Jenni.pdf (245.5Kt)
Lataukset: 


Halonen, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620699
Tiivistelmä
Taloushallintoala on murrosvaiheessa. Muutosten keskiössä on henkilöstön roolin muuttuminen yhä konsultoivampaan suuntaan. Haasteita tuovat sekä kiihtyvä muutosvauhti että asiakkaiden monimutkaistuvat ja kasvavat tarpeet taloushallinnon osaamiselta.

Tämä opinnäytetyö käsittelee tilitoimistoalan muutosta ja sen vaikutusta kirjanpitäjän työhön. Työn tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen toiminnan nykytilanne ja verrata sitä teorian pohjalta saatuun tavoitetasoon. Aihe syntyi toimeksiantajan halusta kehittää toimintaansa ja vastata tulevaisuuden haasteisiin. Tavoitteena oli löytää toimeksiantajan kannalta tärkeimmät kehityskohteet ja antaa ideoita niiden työstämiseen. Opinnäytteen tutkimus on toteutettu laadullista teemahaastattelua käyttäen.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tilitoimistoalan suurimpia muutoksia: digitalisoitumista, taloushallinnon ulkoistamista ja tilitoimistojen muuttuvaa roolia asiakkaan kumppanina. Lisäksi syvennytään kirjanpitäjän työssä tapahtuviin muutoksiin asiakkuuksien, prosessien ja osaamisen kannalta. Empiirinen osuus koostuu toimeksiantajan esittelystä, johdon haastattelujen pohjalta tehdyn nykytilanteen kuvauksesta sekä nykytilan vertailusta teoriasta saatuun tavoitetasoon. Työn tuloksena saatiin selville eniten kehitystä vaativat osa-alueet, joihin annettiin kehitysideoita.

Tulosten mukaan tärkeimpiä muutoskohteita ovat asiakaspalvelutaitojen ja palvelutasojen kehittäminen sekä selkeiden prosessikuvausten luominen. Tulosten käsittelyn yhteydessä tulivat esille myös hiljaisen tiedon jakamisen haasteet. Tavoitteena on, että toimeksiantaja pystyisi annettujen kehitysehdotusten avulla suunnittelemaan toimintatapojaan ja luomaan sitä kautta itselleen kilpailuetua.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste