Yhdessä oppimista ja ilmaisun iloa : Tampereen pianoleiri 2016
Muona, Mia (2016)
Muona, Mia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520661
Tiivistelmä
Tampereen Pianoseura ry järjesti Tampereen pianoleirin ensimmäistä kertaa kesäkuussa 2016. Pianoleiri oli tämän toiminnallisen opinnäytetyön toiminnallinen osuus. Tampereen pianoleiri 2016 -hankkeen muita tuotoksia olivat Tampereen pianoleirin tuotannosta laadittu tuotantokäsikirja sekä leirin tiedotusta varten perustettu pianoleiriblogi. Tässä kirjallisessa raportissa kuvataan Tampereen pianoleiri 2016 -hankkeen toimintaympäristö, teoreettinen tausta, tavoitteet ja toimijat sekä raportoidaan hankkeen vaiheista, tuotoksista ja tuloksista.
Tampereen pianoleiri 2016 -hankkeen taustalla oli havainto siitä, että Tampereen seudulla ei ollut riittävästi musiikkileirejä pianonsoiton harrastajille. Tampereen pianoleirin tavoitteena oli antaa pianonsoiton harrastajille kokemuksia yhteisöllisyydestä ja tutustuttaa heitä entistä enemmän toisiinsa. Pianoleirin tavoitteena oli myös mahdollistaa yhdessä ja toisilta leiriläisiltä oppiminen. Leiriin kuului olennaisena osana myös ilmaisutaidon kurssi, joka laajensi yhdessä tekemisen tapoja ja toi lisää valmiuksia itseilmaisuun ja esiintymiseen.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen ote pohjautui itsereflektioon. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen teetettiin myös pienimuotoiset kyselyt leirin aluksi ja lopuksi. Niillä selvitettiin leiriläisten odotuksia ja kokemuksia leiristä. Kyselyillä kartoitettiin myös leirin oppilasprofiilia ja tulevien leirien suunnitteluun liittyviä asioita.
Tampereen pianoleiri 2016 -hanke onnistui hyvin. Leiri osoittautui tarpeelliseksi, ja se kannattaa järjestää uudestaan. Tuotantokäsikirjasta on apua leirin seuraavissa toteutuksissa, ja pianoleiriblogia voi käyttää jatkossakin leiristä tiedottamiseen. Leiriä kannattaa kehittää edelleen esimerkiksi houkuttelemalla leirille lisää vähän vanhempia oppilaita, motivoimalla leiriläisiä aktiivisempaan harjoitteluun ja kehittämällä yhdessä oppimiseen tähtäävää pedagogiikkaa.
Tampereen pianoleiri 2016 -hankkeen taustalla oli havainto siitä, että Tampereen seudulla ei ollut riittävästi musiikkileirejä pianonsoiton harrastajille. Tampereen pianoleirin tavoitteena oli antaa pianonsoiton harrastajille kokemuksia yhteisöllisyydestä ja tutustuttaa heitä entistä enemmän toisiinsa. Pianoleirin tavoitteena oli myös mahdollistaa yhdessä ja toisilta leiriläisiltä oppiminen. Leiriin kuului olennaisena osana myös ilmaisutaidon kurssi, joka laajensi yhdessä tekemisen tapoja ja toi lisää valmiuksia itseilmaisuun ja esiintymiseen.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen ote pohjautui itsereflektioon. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen teetettiin myös pienimuotoiset kyselyt leirin aluksi ja lopuksi. Niillä selvitettiin leiriläisten odotuksia ja kokemuksia leiristä. Kyselyillä kartoitettiin myös leirin oppilasprofiilia ja tulevien leirien suunnitteluun liittyviä asioita.
Tampereen pianoleiri 2016 -hanke onnistui hyvin. Leiri osoittautui tarpeelliseksi, ja se kannattaa järjestää uudestaan. Tuotantokäsikirjasta on apua leirin seuraavissa toteutuksissa, ja pianoleiriblogia voi käyttää jatkossakin leiristä tiedottamiseen. Leiriä kannattaa kehittää edelleen esimerkiksi houkuttelemalla leirille lisää vähän vanhempia oppilaita, motivoimalla leiriläisiä aktiivisempaan harjoitteluun ja kehittämällä yhdessä oppimiseen tähtäävää pedagogiikkaa.