Automaatioteknologian opetus painotekniikan koulutusohjelmassa
Alanko-Pirinen, Minna (2016)
Alanko-Pirinen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620806
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida automaatioteknologian opetuksen osuutta painotekniikan koulutuksessa verrattuna teollisuuden tarpeisiin. Automaatio kasvaa nopeasti painoteollisuudessa aina yksittäisistä koneista tuotantolinjoihin ja -järjestelmiin ja se vaikuttaa jokaisen painajaan.
Tietoa kerättiin kuudelta opettajalta, viideltä opiskelijalta ja neljältä teollisuuden edustajalta. Automaation opetus ei ole ollut erillinen opintokokonaisuus painajien koulutuksessa, mutta sitä on sisältynyt eri opintoihin.
Tulokset osoittavat, että automaation opetuksen tulee jatkua. Koulujen on oltava läheisessä yhteydessä teollisuuteen toteuttaakseen opetuksen niin, että se hyödyntää teollisuutta parhaiten. Koska kouluilla rajalliset mahdollisuudet hankkia laitteistoja itselleen, entistä läheisempää yhteistyötä yritysten kanssa vaaditaan. Koulujen kaikkien omien resurssien hyödyntäminen on yhtä tärkeää kuin hyvien yhteistyökumppanien löytäminen teollisuudesta.
Tietoa kerättiin kuudelta opettajalta, viideltä opiskelijalta ja neljältä teollisuuden edustajalta. Automaation opetus ei ole ollut erillinen opintokokonaisuus painajien koulutuksessa, mutta sitä on sisältynyt eri opintoihin.
Tulokset osoittavat, että automaation opetuksen tulee jatkua. Koulujen on oltava läheisessä yhteydessä teollisuuteen toteuttaakseen opetuksen niin, että se hyödyntää teollisuutta parhaiten. Koska kouluilla rajalliset mahdollisuudet hankkia laitteistoja itselleen, entistä läheisempää yhteistyötä yritysten kanssa vaaditaan. Koulujen kaikkien omien resurssien hyödyntäminen on yhtä tärkeää kuin hyvien yhteistyökumppanien löytäminen teollisuudesta.