Vastuullisuuden vaikutus yritysten toimintaan
Saarinen, Maria; Heinolainen, Noora (2016)
Saarinen, Maria
Heinolainen, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kestävä kehitys ja yritysvastuu vaikuttavat päivit-täistavarakauppojen toimintaan. Vastuullisuuden teemoja tarkasteltiin ekologisesta näkökulmas-ta yleisen tason lisäksi kaupan alalla keskittyen Ruokakeskon toimintaan ja linjauksiin. Vastuul-lisuuden vaikutuksia liiketoimintaan lähestyttiin kauppiaan näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää yksittäisen kaupan mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen toimintaa.
Selvitys toteutettiin sähköpostikyselynä, joka lähetettiin kolmelle K-kaupan edustajalle. Kyse-lyssä kartoitettiin kauppojen ekologisuuden huomioimisen lisäksi kauppiaiden asenteita vastuul-lisen toimintatavan suhteen. Vastausten ja aikaisemman tietopohjan perusteella ideoitiin kaup-piaille keinoja kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Aineistojen ja kyselyn tulosten pohjalta huomattiin vastuullisuuden vakiintuneen merkittäväksi osaksi kauppojen toimintaa. Ratkaisuja ympäristön huomioimiseksi olivat esimerkiksi uusiutu-vien energiamuotojen käyttö sekä monipuoliset kierrätysmenetelmät. Vaikka yksittäiset kaupat ovat osa isoa kokonaisuutta, voivat kauppiaat silti edistää kestävän kehityksen toteutumista omilla valinnoillaan.
Panostaminen strategiseen yritysvastuuseen parantaa kauppojen kilpailukykyä suoraan alenta-malla kustannuksia sekä välillisesti positiivista imagoa edistämällä. Yritykset voivat omalla esi-merkillään kannustaa asiakkaitaan kohti kestäviä käytäntöjä. Vastuullisten valintojen suosiminen onkin yleistynyt vuosien varrella asenteiden ja arvojen muuttumisen myötä.
Selvitys toteutettiin sähköpostikyselynä, joka lähetettiin kolmelle K-kaupan edustajalle. Kyse-lyssä kartoitettiin kauppojen ekologisuuden huomioimisen lisäksi kauppiaiden asenteita vastuul-lisen toimintatavan suhteen. Vastausten ja aikaisemman tietopohjan perusteella ideoitiin kaup-piaille keinoja kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Aineistojen ja kyselyn tulosten pohjalta huomattiin vastuullisuuden vakiintuneen merkittäväksi osaksi kauppojen toimintaa. Ratkaisuja ympäristön huomioimiseksi olivat esimerkiksi uusiutu-vien energiamuotojen käyttö sekä monipuoliset kierrätysmenetelmät. Vaikka yksittäiset kaupat ovat osa isoa kokonaisuutta, voivat kauppiaat silti edistää kestävän kehityksen toteutumista omilla valinnoillaan.
Panostaminen strategiseen yritysvastuuseen parantaa kauppojen kilpailukykyä suoraan alenta-malla kustannuksia sekä välillisesti positiivista imagoa edistämällä. Yritykset voivat omalla esi-merkillään kannustaa asiakkaitaan kohti kestäviä käytäntöjä. Vastuullisten valintojen suosiminen onkin yleistynyt vuosien varrella asenteiden ja arvojen muuttumisen myötä.