Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vastuullisuuden vaikutus yritysten toimintaan

Saarinen, Maria; Heinolainen, Noora (2016)

 
Avaa tiedosto
Heinolainen_Noora ja Saarinen_Maria.pdf (440.4Kt)
Lataukset: 


Saarinen, Maria
Heinolainen, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kestävä kehitys ja yritysvastuu vaikuttavat päivit-täistavarakauppojen toimintaan. Vastuullisuuden teemoja tarkasteltiin ekologisesta näkökulmas-ta yleisen tason lisäksi kaupan alalla keskittyen Ruokakeskon toimintaan ja linjauksiin. Vastuul-lisuuden vaikutuksia liiketoimintaan lähestyttiin kauppiaan näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää yksittäisen kaupan mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen toimintaa.

Selvitys toteutettiin sähköpostikyselynä, joka lähetettiin kolmelle K-kaupan edustajalle. Kyse-lyssä kartoitettiin kauppojen ekologisuuden huomioimisen lisäksi kauppiaiden asenteita vastuul-lisen toimintatavan suhteen. Vastausten ja aikaisemman tietopohjan perusteella ideoitiin kaup-piaille keinoja kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Aineistojen ja kyselyn tulosten pohjalta huomattiin vastuullisuuden vakiintuneen merkittäväksi osaksi kauppojen toimintaa. Ratkaisuja ympäristön huomioimiseksi olivat esimerkiksi uusiutu-vien energiamuotojen käyttö sekä monipuoliset kierrätysmenetelmät. Vaikka yksittäiset kaupat ovat osa isoa kokonaisuutta, voivat kauppiaat silti edistää kestävän kehityksen toteutumista omilla valinnoillaan.

Panostaminen strategiseen yritysvastuuseen parantaa kauppojen kilpailukykyä suoraan alenta-malla kustannuksia sekä välillisesti positiivista imagoa edistämällä. Yritykset voivat omalla esi-merkillään kannustaa asiakkaitaan kohti kestäviä käytäntöjä. Vastuullisten valintojen suosiminen onkin yleistynyt vuosien varrella asenteiden ja arvojen muuttumisen myötä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste