Pop up -toiminnan vaikutus ravintolan markkinointiin ja liiketoimintaan
Annala, Petri; Alkkiomäki, Lauri (2016)
Annala, Petri
Alkkiomäki, Lauri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820937
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia pop up-tapahtumia järjestäneiden yrittäjien kokemuksia tapahtumista ja tuoda esiin heidän näkökulma aiheesta. Tarkoituksena oli pureutua yrittäjien näkemyksiin, että kokevatko he hyötyneensä pop up-tapahtumista, halua-vatko he jatkaa edelleen tapahtumien järjestämistä ja mitä he ovat oppineet toimin-nastaan. Hyötynäkökulmana on oman yrityksensä markkinoinnin onnistuminen pop up -tapahtumalla.
Pop up on uudenlainen tapa tuoda omaa liiketoimintaa lähemmäs asiakkaita. Se on lyhytaikaista ja yllättävään paikkaan perustettua liiketoimintaa. Pop up -toimintaa voidaan harrastaa monilla eri aloilla, mutta yhteisenä piirteenä niissä kaikissa, on liiketoiminnan lisäys. Ravintola-alalle pop up on ajankohtainen, koska se luo verrat-tain edullisen tavan tuoda oma ravintola lähemmäs asiakkaita sekä mahdollisuuden kokeilla jotain uutta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui neljä yrittäjää kolmesta yrityksestä Etelä-Pohjanmaalta ja Pohjanmaalta. Haastatte-lua varten luotiin lomake, jolla pyrittiin ohjaamaan haastattelua. Haastattelut nauhoi-tettiin ja lopuksi litteroitiin. Litteroinnista poistettiin osa täytesanoista, mutta muuten haastattelu jätettiin työhön puhekieliseksi oikean tunnetilan ja mielipiteiden näkymi-sen vuoksi.
Yrittäjien mielestä pop up on erittäin toimiva toimintamalli ja markkinoinnin keino ravintolalle. Pop up on aina sekä asiakkaalle että toteuttajalle positiivinen asia. Tär-keimpänä kohtana pop up -tapahtuman onnistumisessa on suunnittelu, jota koke-mus niiden toteuttamisesta tuo.
Mittareita onnistumiseen ei valitettavasti ole paljoa. Pop up -tapahtuman onnistumi-nen voidaan nähdä sen tuloksesta, mutta samaa onnistumista ei välttämättä voida viedä kivijalkaravintolaan.
Pop up on uudenlainen tapa tuoda omaa liiketoimintaa lähemmäs asiakkaita. Se on lyhytaikaista ja yllättävään paikkaan perustettua liiketoimintaa. Pop up -toimintaa voidaan harrastaa monilla eri aloilla, mutta yhteisenä piirteenä niissä kaikissa, on liiketoiminnan lisäys. Ravintola-alalle pop up on ajankohtainen, koska se luo verrat-tain edullisen tavan tuoda oma ravintola lähemmäs asiakkaita sekä mahdollisuuden kokeilla jotain uutta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui neljä yrittäjää kolmesta yrityksestä Etelä-Pohjanmaalta ja Pohjanmaalta. Haastatte-lua varten luotiin lomake, jolla pyrittiin ohjaamaan haastattelua. Haastattelut nauhoi-tettiin ja lopuksi litteroitiin. Litteroinnista poistettiin osa täytesanoista, mutta muuten haastattelu jätettiin työhön puhekieliseksi oikean tunnetilan ja mielipiteiden näkymi-sen vuoksi.
Yrittäjien mielestä pop up on erittäin toimiva toimintamalli ja markkinoinnin keino ravintolalle. Pop up on aina sekä asiakkaalle että toteuttajalle positiivinen asia. Tär-keimpänä kohtana pop up -tapahtuman onnistumisessa on suunnittelu, jota koke-mus niiden toteuttamisesta tuo.
Mittareita onnistumiseen ei valitettavasti ole paljoa. Pop up -tapahtuman onnistumi-nen voidaan nähdä sen tuloksesta, mutta samaa onnistumista ei välttämättä voida viedä kivijalkaravintolaan.