Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vaateliikkeen brändilajitelman ja tuotevalikoiman tehokkuus

Saarnio, Hanna (2016)

 
Avaa tiedosto
Saarnio_Hanna.pdf (966.4Kt)
Lataukset: 


Saarnio, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820957
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kokonaisvaltainen selvitys brändivaateliikkeen valikoiman tehokkuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ostotoiminnan päätöksissä hyödynnettävää dataa. Tutkimuksen keskiössä oli brändilajitelma ja brändien alaiset tuoteryhmät. Tutkimus keskittyi yrityksen kivijalkamyymälään eikä ottanut samassa yhteydessä toimivaa verkkokauppaa huomioon.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vähittäiskaupan valikoimien kokoamisen erilaisia strategioita, brändituotteiden ostamisen erityispiirteitä sekä tehokkuuden termistöä ja mittareita. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, asiakaskyselyä ja valmiin aineiston analyysiä. Asiakaskysely toteutettiin viikon mittaisella periodilla toukokuussa 2016. Tavoitevastausmäärä jaettiin kuuden aukiolopäivän välille päivittäiset asiakasmäärät huomioiden. Kyselyyn saatiin 301 vastausta. Valmis data koostui yrityksen myyntidatasta vuoden ajalta. Kyselyn vastauksia ja myyntidataa verrattiin keskenään kokonaiskuvan saamiseksi.

Tuloksista nousi muutama asiakkaiden suosima ja myyntidatan mukaan myyvä brändi. Lisäksi valikoiman heikommat brändit paljastettiin. Tuoteryhmistä asiakkaille ja yrityksen myynnille tärkeimmäksi nousi kengät, ongelmallisimmiksi tuoteryhmiksi takit ja housut. Myös naisasiakkaiden suuri osuus asiakaskunnasta ja naisten vaatteiden ja kenkien kysyntä tuli ilmi.

Johtopäätöksenä ehdotettiin yritykselle brändilajitelma- ja tuoteryhmäkohtaista supistamista ja naisille tarkoitettujen tuotteiden valikoimaosuuden kasvattamista valikoiman tehokkuuden parantamiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste