TYÖHYVINVOINNIN KEHITTÄMINEN TEHOSTETUN PALVELUASUMISEN YKSIKÖSSÄ
Koulu, Mari (2016)
Koulu, Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921070
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaajana on työhyvinvointiakatemia-hanke. Työhyvinvointiakatemia-hankkeen tarkoitus on luoda eteläsavolaisille laadukkaampaa työelämää ja kehittää työntekijöiden jaksamista tukevia toimintamalleja. Erityisenä tavoitteena hankkeella on ylläpitää iäkkäämpien työntekijöiden työkykyä ja mahdollistaa heille pitkän ja terveen työelämän. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yhteisöllisyyden, asiakaskokemuksen ja -lähtöisyyden ja omaisten osallistumisen vaikutusta henkilöstön työhyvinvointiin.
Opinnäytetyöni aihe kumpusi tehostetun palveluasumisen yksikön tarpeesta. Opinnäytetyön kohdeorganisaatiossa haluttiin selvitystä siihen, millainen työhyvinvoinnin tila työyksikössä vallitsee ja miten omaisia saataisiin mukaan yksikön arkeen. Näkökulmana työssä oli henkilökunnan työhyvinvointi. Työssä kä-sitellään työhyvinvoinnin käsitteistöä, määritelmiä ja johtamismalleja, joilla voidaan parantaa yhteisölli-syyttä, työssäjaksamista ja asiakaslähtöisyyttä hoiva-alalla.
Opinnäytetyössäni tutkittiin kohdeorganisaation työhyvinvoinnin nykytilaa haastatteluiden, kyselyn ja havainnoinnin keinoin. Tulokset kertoivat, että kehittyäkseen työyhteisönä organisaation on kiinnitettävä huomiota yhteisöllisyyden vahvistamiseen ja sen jälkeen asiakaskohtaamisiin. Johtamismalleista geronto-loginen johtaminen antaisi eniten eväitä esimiehelle laadukkaan asiakaspalvelun, hoivan ja tuottavuuden yhdistämiseen.
Toimenpide-ehdotuksina tehostetun palveluasumisen yksikköön annettiin konkreettisia keinoja parantaa työyhteisön henkeä ja yhteisöllisyyttä. Asiakaslähtöisyyden korostamisesta ja asenteen merkityksestä työn suorittamiseen ja omaan työhyvinvointiin annettiin esimiehelle toimenpidelistaus. Tarkoituksena on, että hän ottaa uusia näkökulmia esille yhteisissä tapaamisissa ja luo uudenlaista asiakaskulttuuria yksikön si-sälle. Opinnäytetyössä yhteistyön merkitystä omaisten kanssa toivottiin saatavan syvemmäksi annettujen käytännönläheisten keinojen myötä. Myös jatkotutkimusaihe liittyy vahvasti tämän osa-alueen seurantaan: kuinka omaisten aktivoiminen on käynnistynyt ja miten se on omalta osaltaan vaikuttanut henkilöstön jaksamiseen.
Opinnäytetyöni aihe kumpusi tehostetun palveluasumisen yksikön tarpeesta. Opinnäytetyön kohdeorganisaatiossa haluttiin selvitystä siihen, millainen työhyvinvoinnin tila työyksikössä vallitsee ja miten omaisia saataisiin mukaan yksikön arkeen. Näkökulmana työssä oli henkilökunnan työhyvinvointi. Työssä kä-sitellään työhyvinvoinnin käsitteistöä, määritelmiä ja johtamismalleja, joilla voidaan parantaa yhteisölli-syyttä, työssäjaksamista ja asiakaslähtöisyyttä hoiva-alalla.
Opinnäytetyössäni tutkittiin kohdeorganisaation työhyvinvoinnin nykytilaa haastatteluiden, kyselyn ja havainnoinnin keinoin. Tulokset kertoivat, että kehittyäkseen työyhteisönä organisaation on kiinnitettävä huomiota yhteisöllisyyden vahvistamiseen ja sen jälkeen asiakaskohtaamisiin. Johtamismalleista geronto-loginen johtaminen antaisi eniten eväitä esimiehelle laadukkaan asiakaspalvelun, hoivan ja tuottavuuden yhdistämiseen.
Toimenpide-ehdotuksina tehostetun palveluasumisen yksikköön annettiin konkreettisia keinoja parantaa työyhteisön henkeä ja yhteisöllisyyttä. Asiakaslähtöisyyden korostamisesta ja asenteen merkityksestä työn suorittamiseen ja omaan työhyvinvointiin annettiin esimiehelle toimenpidelistaus. Tarkoituksena on, että hän ottaa uusia näkökulmia esille yhteisissä tapaamisissa ja luo uudenlaista asiakaskulttuuria yksikön si-sälle. Opinnäytetyössä yhteistyön merkitystä omaisten kanssa toivottiin saatavan syvemmäksi annettujen käytännönläheisten keinojen myötä. Myös jatkotutkimusaihe liittyy vahvasti tämän osa-alueen seurantaan: kuinka omaisten aktivoiminen on käynnistynyt ja miten se on omalta osaltaan vaikuttanut henkilöstön jaksamiseen.