Verkostoituminen ja sen strategia koulutusalan pk-yrityksen kansainvälistymisen tukena
Haapaniemi, Maria (2016)
Haapaniemi, Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921110
Tiivistelmä
Suomalainen koulutusjärjestelmä herättää maailmalla kovasti kiinnostusta ja Suomella on hyvät mahdollisuudet kasvaa tulevaisuudessa koulutusviennin kärkimaaksi. Tällä hetkellä kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa, mutta ongelmaan on löydettävissä ratkaisuja kotimaisten koulutusvientitoimijoiden yhteistyön ja verkostoitumisen avulla. Verkostoja ja verkostotaloutta pidetään yleisesti markkinatalouden uutena kehitystienä ja aikamme yhtenä merkittävimpänä megatrendinä. Kilpailukyky ja menestymisen edellytykset muodostuvat tiedon ja osaamisen lisäksi yhä enemmän verkosto-osaamisesta, yhteistyökyvystä ja reagointivalmiudesta. Verkostoitumisen avulla yrityksissä ja oppilaitoksissa pystytään tehokkaammin vastaamaan kysyntään ja saavuttamaan taloudellista menestystä.
Idema Oy on opettajien täydennyskoulutuspalveluita tarjoava valmennusalan yritys, jonka uuden strategian tärkeimpänä painopisteenä on kansainvälistyminen eli koulutusviennin käynnistäminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa Idema Oy:n kansainvälistyminen. Opinnäyteyön tarkoituksena oli rakentaa Idemalle verkostostrategia. Verkostostrategian avulla tunnistettiin tarpeet oman tarjoaman täydentävästä osaamisesta, tiedostettiin verkostoitumiseen liittyvät mahdollisuudet ja riskit sekä lähdettiin luomaan luotettavan verkoston rakentamiselle edellytykset.
Tutkimusmenetelmänä oli konstruktiivinen tutkimus, jonka pääpainona oli suomalaisten koulutusvientitoimijoiden kartoittaminen havainnoinnin avulla. Opinnäytetyön rakenne noudatti konstruktiivisen tutkimuksen kehitysprosessia ja tutkimusmenetelminä käytettiin havainnoinnin lisäksi sähköistä kyselyä, benchmarking-menetelmää sekä aivoriihityöskentelyä.
Työ toteutettiin rakentamalla teoreettinen ymmärrys yrityksen kansainvälistymisestä, verkostojen muodostumisesta ja verkostostrategioista. Lisäksi kerättiin taustatietoa ja aineistoa koulutusviennin nykytilasta ja toimijoista kotimaassa. Tämän jälkeen etsittiin ja muotoiltiin sopiva malli verkostostrategian rakentamiseen Idema Oy:lle ja otettiin strategia käyttöön. Verkostostrategian avulla saatiin kiteytettyä Ideman ydinosaaminen ja tarjoama suhteessa muihin koulutusvientitoimijoihin.
Tutkimustyön tulosten perusteella verkostostrategian todettiin olevan hyödyllinen ja toimiva työkalu pienen yrityksen tarjooman, verkostoitumistavoitteiden, resurssien ja lähtötilanteen hahmottamiseksi. Huolellisesti toteutettu strategiatyö vahvistaa yrittäjien ymmärrystä omasta ydinosaamisesta, vahvuuksista ja heikkouksista. Verkostokumppaneita kartoitettaessa ja verkostoa rakennettaessa omia kirkastettuja tavoitteita ja verkostovisiota on helppo viestiä myös muille.
Idema Oy on opettajien täydennyskoulutuspalveluita tarjoava valmennusalan yritys, jonka uuden strategian tärkeimpänä painopisteenä on kansainvälistyminen eli koulutusviennin käynnistäminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa Idema Oy:n kansainvälistyminen. Opinnäyteyön tarkoituksena oli rakentaa Idemalle verkostostrategia. Verkostostrategian avulla tunnistettiin tarpeet oman tarjoaman täydentävästä osaamisesta, tiedostettiin verkostoitumiseen liittyvät mahdollisuudet ja riskit sekä lähdettiin luomaan luotettavan verkoston rakentamiselle edellytykset.
Tutkimusmenetelmänä oli konstruktiivinen tutkimus, jonka pääpainona oli suomalaisten koulutusvientitoimijoiden kartoittaminen havainnoinnin avulla. Opinnäytetyön rakenne noudatti konstruktiivisen tutkimuksen kehitysprosessia ja tutkimusmenetelminä käytettiin havainnoinnin lisäksi sähköistä kyselyä, benchmarking-menetelmää sekä aivoriihityöskentelyä.
Työ toteutettiin rakentamalla teoreettinen ymmärrys yrityksen kansainvälistymisestä, verkostojen muodostumisesta ja verkostostrategioista. Lisäksi kerättiin taustatietoa ja aineistoa koulutusviennin nykytilasta ja toimijoista kotimaassa. Tämän jälkeen etsittiin ja muotoiltiin sopiva malli verkostostrategian rakentamiseen Idema Oy:lle ja otettiin strategia käyttöön. Verkostostrategian avulla saatiin kiteytettyä Ideman ydinosaaminen ja tarjoama suhteessa muihin koulutusvientitoimijoihin.
Tutkimustyön tulosten perusteella verkostostrategian todettiin olevan hyödyllinen ja toimiva työkalu pienen yrityksen tarjooman, verkostoitumistavoitteiden, resurssien ja lähtötilanteen hahmottamiseksi. Huolellisesti toteutettu strategiatyö vahvistaa yrittäjien ymmärrystä omasta ydinosaamisesta, vahvuuksista ja heikkouksista. Verkostokumppaneita kartoitettaessa ja verkostoa rakennettaessa omia kirkastettuja tavoitteita ja verkostovisiota on helppo viestiä myös muille.