"Kokemusasiantuntijaomainen on kullanarvoinen" : hoitajien käsityksiä omaiskokemusasiantuntijuudesta psykiatrisessa sairaalassa
Phipps, Elina (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921129
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää psykiatrisen sairaalan hoitajien käsityksiä omaiskokemusasiantuntijuudesta ja saada selville, miten hoitajien mielestä omaiskokemusasiantuntijoita voi käyttää osastoilla omaisten tukena. Opinnäytetyö tehtiin laadullista menetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin 11 hoitajan teemahaastatteluissa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Työ on osa Ankkuri aallokossa -projektia, jossa kehitetään Ankkuri-ohjelma psykiatrisen osastohoidon ja kotiutuksen tueksi omaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa projektin osapuolille Mielenterveysomaiset Pirkanmaa – FinFami ry:lle, Tampereen kaupungille ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirille. Tavoitteena oli myös antaa lisätietoa haastateltaville omaiskokemusasiantuntijuudesta ja Ankkuri aallokossa -projektista. Tutkimustehtävät olivat seuraavat: Mitkä ovat hoitajien käsitykset omaiskokemusasiantuntijuudesta? Miten omaiskokemusasiantuntijoita voi parhaiten hyödyntää osastoilla?
Hoitajien käsityksen mukaan omaiskokemusasiantuntija on omaisten psyykkinen vertaistuki ja kouluttautunut tiedonantaja, joka toimii avohoidossa ja laitoshoidossa. Hänellä on kokemusta perheenjäsenen mielenterveys- tai päihdeongelmista. Hoitajat olivat sitä mieltä, että omaiskokemusasiantuntijoita voi hyödyntää esimerkillisenä vertaistukena ja tukena hoitoneuvottelussa. Omaiskokemusasiantuntija on myös tiedonjakaja osastolla ja sairaalassa sekä omaisten ryhmänvetäjä sairaalassa, osastolla ja Facebookissa. Lisäksi omaiskokemusasiantuntija on hoitajien kouluttaja.
Omaisten tukeminen perheenjäsenen sairaalajakson aikana ja sen jälkeen on tärkeää. Hoitajat ottavat työssään omaisia huomioon ja tukevat heitä. Aina omaisten huomioimiseen ei ole aikaa, tai hoitajien työvuorot estävät tapaamiset. Omaiset eivät voi, tai saa vierailla osastolla. Omaiskokemusasiantuntijoiden antama tuki on kokemukseen perustuvaa vertaistukea ja hyödyllistä omaisille. Hoitajille on tarpeen kuulla omaiskokemusasiantuntijoiden näkökulmaa ymmärtääkseen omaisia ja heidän tarpeitaan paremmin. Ankkuri-ohjelman käyttäminen on hyödyllistä sekä omaisille että hoitajille.
Hoitajien käsityksen mukaan omaiskokemusasiantuntija on omaisten psyykkinen vertaistuki ja kouluttautunut tiedonantaja, joka toimii avohoidossa ja laitoshoidossa. Hänellä on kokemusta perheenjäsenen mielenterveys- tai päihdeongelmista. Hoitajat olivat sitä mieltä, että omaiskokemusasiantuntijoita voi hyödyntää esimerkillisenä vertaistukena ja tukena hoitoneuvottelussa. Omaiskokemusasiantuntija on myös tiedonjakaja osastolla ja sairaalassa sekä omaisten ryhmänvetäjä sairaalassa, osastolla ja Facebookissa. Lisäksi omaiskokemusasiantuntija on hoitajien kouluttaja.
Omaisten tukeminen perheenjäsenen sairaalajakson aikana ja sen jälkeen on tärkeää. Hoitajat ottavat työssään omaisia huomioon ja tukevat heitä. Aina omaisten huomioimiseen ei ole aikaa, tai hoitajien työvuorot estävät tapaamiset. Omaiset eivät voi, tai saa vierailla osastolla. Omaiskokemusasiantuntijoiden antama tuki on kokemukseen perustuvaa vertaistukea ja hyödyllistä omaisille. Hoitajille on tarpeen kuulla omaiskokemusasiantuntijoiden näkökulmaa ymmärtääkseen omaisia ja heidän tarpeitaan paremmin. Ankkuri-ohjelman käyttäminen on hyödyllistä sekä omaisille että hoitajille.