Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomalainen elämäntapa autenttisten matkailutuotteiden perustana : Case: Keski-Suomen maaseutumatkailuyritykset

Tiainen, Petra (2016)

Avaa tiedosto
kokotyopdf.pdf (2.500Mt)
Lataukset: 


Tiainen, Petra
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420397
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi SuoMa - Suomalaisella elämäntavalla maailmalle -hanke. Tavoitteena oli löytää keskisuomalaisten maaseutumatkailuyrittäjien tarjonnasta autenttisia, suomalaista elämäntapaa korostavia elementtejä ja uusia tuoteideoita. Tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka hyvin keskisuomalaisten maaseutumatkailuyritysten tarjonta vastaa suomalaisten omia näkemyksiä suomalaisesta elämäntavasta. Koska suomalaista elämäntapaa ei ole tieteellisesti rajattu, käytettiin suomalaisen elämäntavan määrittelyssä tutkimusta varten kerättyä aineistoa suomalaisnaisten elämäntavasta.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin keski-ikäisiä suomalaisnaisia. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina vuonna 2013. Aineiston keräsivät Jyväskylän ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat. Lisäksi keväällä 2016 haastateltiin viittä SuoMa-hankkeessa mukana olevaa keskisuomalaista maaseutumatkailuyritystä. Näiden aineistojen tuloksia vertailtiin keskenään.

Tutkimus osoitti, että suomalaista elämäntapaa yritysten tarjonnassa korostivat luonnon rauha, luonnossa liikkuminen, tarjottu ruoka ja sauna. Niiden tuotteistaminen oli kuitenkin vielä puutteellista. Parhaaksi tuotteistamisen keinoksi osoittautuivat tarinat, jotka syventävät myös tuotteiden autenttisuutta. Uusiksi tuotekehitysideoiksi poimittiin vuodenajat, juhlapyhät, suomalainen arki ja arkiruuat sekä kylätapahtumat yhteistyössä paikallisten kyläyhteisöjen kanssa.

Tuloksia voidaan soveltaa paitsi toimeksiantajan kohdeyrityksissä, myös muissa suomalaisissa maaseutumatkailuyrityksissä. Tuloksista kukin yritys voi poimia omaan käyttöönsä parhaiten soveltuvat ideat.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste