Suomalainen elämäntapa autenttisten matkailutuotteiden perustana : Case: Keski-Suomen maaseutumatkailuyritykset
Tiainen, Petra (2016)
Tiainen, Petra
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420397
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi SuoMa - Suomalaisella elämäntavalla maailmalle -hanke. Tavoitteena oli löytää keskisuomalaisten maaseutumatkailuyrittäjien tarjonnasta autenttisia, suomalaista elämäntapaa korostavia elementtejä ja uusia tuoteideoita. Tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka hyvin keskisuomalaisten maaseutumatkailuyritysten tarjonta vastaa suomalaisten omia näkemyksiä suomalaisesta elämäntavasta. Koska suomalaista elämäntapaa ei ole tieteellisesti rajattu, käytettiin suomalaisen elämäntavan määrittelyssä tutkimusta varten kerättyä aineistoa suomalaisnaisten elämäntavasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin keski-ikäisiä suomalaisnaisia. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina vuonna 2013. Aineiston keräsivät Jyväskylän ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat. Lisäksi keväällä 2016 haastateltiin viittä SuoMa-hankkeessa mukana olevaa keskisuomalaista maaseutumatkailuyritystä. Näiden aineistojen tuloksia vertailtiin keskenään.
Tutkimus osoitti, että suomalaista elämäntapaa yritysten tarjonnassa korostivat luonnon rauha, luonnossa liikkuminen, tarjottu ruoka ja sauna. Niiden tuotteistaminen oli kuitenkin vielä puutteellista. Parhaaksi tuotteistamisen keinoksi osoittautuivat tarinat, jotka syventävät myös tuotteiden autenttisuutta. Uusiksi tuotekehitysideoiksi poimittiin vuodenajat, juhlapyhät, suomalainen arki ja arkiruuat sekä kylätapahtumat yhteistyössä paikallisten kyläyhteisöjen kanssa.
Tuloksia voidaan soveltaa paitsi toimeksiantajan kohdeyrityksissä, myös muissa suomalaisissa maaseutumatkailuyrityksissä. Tuloksista kukin yritys voi poimia omaan käyttöönsä parhaiten soveltuvat ideat.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin keski-ikäisiä suomalaisnaisia. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina vuonna 2013. Aineiston keräsivät Jyväskylän ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat. Lisäksi keväällä 2016 haastateltiin viittä SuoMa-hankkeessa mukana olevaa keskisuomalaista maaseutumatkailuyritystä. Näiden aineistojen tuloksia vertailtiin keskenään.
Tutkimus osoitti, että suomalaista elämäntapaa yritysten tarjonnassa korostivat luonnon rauha, luonnossa liikkuminen, tarjottu ruoka ja sauna. Niiden tuotteistaminen oli kuitenkin vielä puutteellista. Parhaaksi tuotteistamisen keinoksi osoittautuivat tarinat, jotka syventävät myös tuotteiden autenttisuutta. Uusiksi tuotekehitysideoiksi poimittiin vuodenajat, juhlapyhät, suomalainen arki ja arkiruuat sekä kylätapahtumat yhteistyössä paikallisten kyläyhteisöjen kanssa.
Tuloksia voidaan soveltaa paitsi toimeksiantajan kohdeyrityksissä, myös muissa suomalaisissa maaseutumatkailuyrityksissä. Tuloksista kukin yritys voi poimia omaan käyttöönsä parhaiten soveltuvat ideat.