Selainpohjainen 3D-peli Case: Maagiset Madot
Friman, Jesse (2016)
Friman, Jesse
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021245
Tiivistelmä
Web-teknologiat sekä web-selaimet pelinkehityksessä ovat kehittyneet merkittävästi, mikä mahdollistaa monimutkaisten ja näyttävien sekä raskaiden pelien toteuttamisen web-selainympäristössä. Selainpohjaisiin peleihin, etenkin WebGL-teknologiaan on pitkään liit-tynyt erinäisiä ongelmia. Tietokoneiden sekä web-tekniikoiden kehittyessä ovat nämä on-gelmat siirtymässä pois, vieden pelinkehitystä enemmän selainpainotteiseen suuntaan. Selainpohjaisten pelien kehittämisessä käytetään lukuisia ohjelmakirjastoja, mitkä voivat toimia myös sovelluskehyksenä. Näiden tarkoitus on helpottaa pelinkehittämistä ja tuo-maan monimutkaisia ominaisuuksia, joita peleihin nykyisin toivotaan, kuten pelimoottorit. HTML5-pelit voi olla perinteisten 2D-pelien lisäksi myös 3D-pelejä sekä WebGL-tekniikkaan perustuvia pelejä.
Maagiset Madot on toimeksiantaja Kauko Sihvosen kehittelemä puinen, fyysinen pulma-peli lapsille ja aikuisille. Toimeksiantajalle oli aiemmin tehty 3D-mainosvideo tukemaan mainontaa. Myöhemmin hän halusi keksimästään tuotteestaan nykyaikaisen digitaalisen pelin lisäämään omalle tuotteelleen lisäarvoa sekä tuomaan markkinoille uuden tuotteen. Tehtäväksi muodostui tutkia, minkälaisia teknologioita selainpohjaisiin peleihin kuuluu ja kuinka 3D-peli toteutetaan web-selaimelle. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksen muodossa, ja tavoitteena oli saada toimeksiantajalle suunnitelman mukainen selainpohjai-nen 3D-peli. Toteutustapa oli etsiä oikeat työkalut ja tekniikat, joiden avulla peli saatiin toteutettua. Työssä myös hankitaan tietoa ja teoriaa selainpohjaisten pelien kehityksestä, tukemaan laadullista osuutta. Peliin liittyi ominaisuuksia, jotka vaativat monipuolisen oh-jelmakirjaston. Pelinkehityksen vaiheisiin liittyi pieniä, mutta aikaa vieviä ongelmia. On-gelmakohdat oli kuitenkin ratkaistavissa, prosessi eteni suunnitelman mukaisesti, joten peli saatiin toteutettua odotetulla tavalla.
Maagiset Madot on toimeksiantaja Kauko Sihvosen kehittelemä puinen, fyysinen pulma-peli lapsille ja aikuisille. Toimeksiantajalle oli aiemmin tehty 3D-mainosvideo tukemaan mainontaa. Myöhemmin hän halusi keksimästään tuotteestaan nykyaikaisen digitaalisen pelin lisäämään omalle tuotteelleen lisäarvoa sekä tuomaan markkinoille uuden tuotteen. Tehtäväksi muodostui tutkia, minkälaisia teknologioita selainpohjaisiin peleihin kuuluu ja kuinka 3D-peli toteutetaan web-selaimelle. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksen muodossa, ja tavoitteena oli saada toimeksiantajalle suunnitelman mukainen selainpohjai-nen 3D-peli. Toteutustapa oli etsiä oikeat työkalut ja tekniikat, joiden avulla peli saatiin toteutettua. Työssä myös hankitaan tietoa ja teoriaa selainpohjaisten pelien kehityksestä, tukemaan laadullista osuutta. Peliin liittyi ominaisuuksia, jotka vaativat monipuolisen oh-jelmakirjaston. Pelinkehityksen vaiheisiin liittyi pieniä, mutta aikaa vieviä ongelmia. On-gelmakohdat oli kuitenkin ratkaistavissa, prosessi eteni suunnitelman mukaisesti, joten peli saatiin toteutettua odotetulla tavalla.