Näytä suppeat kuvailutiedot

Matkalla kielen kehitykseen - menetelmäopas perheille : Keinoja noin 3-vuotiaan lapsen kielellisen kehityksen vahvistamiseen isien osallisuudessa varhaiskasvatuksen kontekstissa

Myllymäki, Satu; Lehtonen, Iida (2016)

dc.contributor.authorMyllymäki, Satu-
dc.contributor.authorLehtonen, Iida-
dc.date.accessioned2016-12-21T06:44:58Z
dc.date.available2016-12-21T06:44:58Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2016122021291-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/121308
dc.description.abstractTämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli löytää erilaisia menetelmiä noin 3-vuotiaan lapsen kielellisen kehityksen vahvistamiseksi. Halusimme tuoda esille isien näkökulmaa lastensa kehitykseen, joten toteutimme opinnäytetyön kolmivaiheisena isä–lapsi-toimintana, jossa isät pääsivät osallistumaan erilaisiin pedagogisiin toimintoihin, keskustelemaan niistä sekä suunnittelemaan juuri omalle lapselleen sopivaa toimintaa. Näiden tapaamisten pohjalta kehitimme menetelmäoppaan perheille, mikä sisältää viisi erilaista ja erimittaista pedagogista toimintaa, joiden lisäksi oppaasta löytyy vinkkejä kielelliseen kehitykseen arjessa. Opinnäytetyö toteutettiin varhaiskasvatuksen kontekstissa yhteistyössä Kanta-Hämeessä sijaitsevan yksityisen päiväkodin kanssa. Kohderyhmä muodostui omien kiinnostuksen kohteidemme perusteella, jonka lisäksi myös pohdimme yhdessä päiväkodin johtajan kanssa, ketkä hyötyisivät parhaiten tällaisesta projektista. Työstämme kiinnostui neljä perhettä, joista lopulta kaksi osallistui toimintaamme. Tietoperustana olemme avanneet pedagogisen varhaiskasvatuksen periaatteita, lasten ja vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa, sekä sosiaalipedagogista orientaatiota varhaiskasvatuksessa. Lisäksi olemme kertoneet lapsen kielellisestä kehityksestä kohderyhmän ikähaarukkaan pohjaten, jonka yhtenä osana toimme esille kodin ja varhaiskasvatuksen merkitystä kielellisessä kehityksessä. Menetelmäoppaasta kerättiin palautetta niin projektiimme osallistuneilta iseiltä kuin varhaiskasvatuksen henkilökunnaltakin. Palautteet ovat olleet pääosin positiivisia, ja etenkin varhaiskasvatuksen henkilökunta oli sitä mieltä, että he voisivat hyödyntää opasta työssään.fi
dc.description.abstractThe purpose of this practice-based thesis was to find different methods for strengthening the linguistic development of a 3-year-old child. We wanted to bring up fathers’ viewpoint of their children’s development. Therefore, we arranged father-and-child-activities where the fathers got to participate in different activities with their children, talk about the activities and plan their own activity specifically suited for their own child. From these activities, we created a methodological guide for families, which includes five different pedagogical activities and some tips on how to strengthen linguistic development on daily basis. This thesis was carried out in co-operation with a private day-care centre located in Kanta-Häme. The target group was formed based on our own points of interests. In addition, we also discussed with the day-care centre’s manager about the families and who would benefit the most out of this kind of project. There were four families that were interested in participating in our project, of which two families participated. The theoretical background comprises the principles of pedagogical early education, child’s and parents’ involvement in early education and social pedagogical orientation in early education. It also discusses children’s linguistic development, focusing on the specific age range of the target group. Home and early education play an important role in the linguistic development. Comments and feedback on the methodological guide were collected. The feedback was collected from both fathers who participated in the activities and the kindergarten teachers. The feedback has mostly been positive and especially the kindergarten teachers thought they could use the guide in their work.en
dc.language.isofin-
dc.publisherHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleMatkalla kielen kehitykseen - menetelmäopas perheille : Keinoja noin 3-vuotiaan lapsen kielellisen kehityksen vahvistamiseen isien osallisuudessa varhaiskasvatuksen kontekstissafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1789-
dc.organizationHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.ysavarhaiskasvatus
dc.subject.ysakielellinen kehitys
dc.subject.ysaisät
dc.subject.ysaosallisuus
dc.contributor.organizationHämeen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordVarhaiskasvatus-
dc.subject.keywordkielellinen kehitys-
dc.subject.keywordisät-
dc.subject.keywordosallisuus-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.disciplineSosionomi-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot