Palvelun käyttöönotto kontaktienohjausjärjestelmässä
Syrjälä, Kirsi (2016)
Syrjälä, Kirsi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021276
Tiivistelmä
Kontaktienohjausjärjestelmä on keskeisin tehokkaasti toimivan service deskin työkaluista. Tässä opinnäytetyössä haettiin toimeksiantajalle, Valtion tieto- ja viestintätekniikka keskus Valtorille paras tapa laajentaa aiemmin käyttöönotetun kontaktienohjausjärjestelmän käyttöä uusien palveluiden osalta. Käyttöönottomalli haluttiin kuvata prosessina osana opinnäytetyötä. Prosessin kuvaus tehtiin JHS 152 -suosituksen mukaisesti.
Käyttöönotettavat palvelut olivat jo toimivia palveluita, joten ennen käyttöönottoa piti luoda agentin ohjeet sekä kartoittaa palveluiden osalta aiempi tilanne, jotta saatiin riittävästi tietoa käyttöönottoa varten. Itse käyttöönotto sisälsi numeron varaamisen, kontaktienohjausjärjestelmässä tehtävät toimet, resursoinnin suunnittelun, agentin toimet, viestintä sidosryhmille sekä palvelun käyttöönoton ja toiminnan varmistamisen.
Opinnäytetyön lopputuloksena löydettiin toimeksiantajalle paras tapa käyttöönottaa uusia palveluja kontaktienohjausjärjestelmässä asiakastuen toiminnan yhtenäistämiseksi. Käyttöönottoprosessi saatiin kuvattua prosessina. Johtopäätöksenä todettiin, että valittu malli ei ole tehokkain tapa laajentaa kontaktienohjausjärjestelmän käyttöä uusien palveluiden osalta, mutta se oli Valtorille paras malli.
Käyttöönotossa tuli kiinnittää erityistä huomiota käyttöönoton suunnitteluun, agenttien koulutukseen, dokumentointiin sekä varautua muuttuviin aikatauluihin.
Käyttöönotettavat palvelut olivat jo toimivia palveluita, joten ennen käyttöönottoa piti luoda agentin ohjeet sekä kartoittaa palveluiden osalta aiempi tilanne, jotta saatiin riittävästi tietoa käyttöönottoa varten. Itse käyttöönotto sisälsi numeron varaamisen, kontaktienohjausjärjestelmässä tehtävät toimet, resursoinnin suunnittelun, agentin toimet, viestintä sidosryhmille sekä palvelun käyttöönoton ja toiminnan varmistamisen.
Opinnäytetyön lopputuloksena löydettiin toimeksiantajalle paras tapa käyttöönottaa uusia palveluja kontaktienohjausjärjestelmässä asiakastuen toiminnan yhtenäistämiseksi. Käyttöönottoprosessi saatiin kuvattua prosessina. Johtopäätöksenä todettiin, että valittu malli ei ole tehokkain tapa laajentaa kontaktienohjausjärjestelmän käyttöä uusien palveluiden osalta, mutta se oli Valtorille paras malli.
Käyttöönotossa tuli kiinnittää erityistä huomiota käyttöönoton suunnitteluun, agenttien koulutukseen, dokumentointiin sekä varautua muuttuviin aikatauluihin.