Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lean-johtamisfilosofia hotellin vastaanottotoiminnoissa

Malkamäki, Anna (2016)

 
Avaa tiedosto
OPINNAYTETYO_Anna_Malkamaki.pdf (440.1Kt)
Lataukset: 


Malkamäki, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021216
Tiivistelmä
Hotellin vastaanoton toiminnot ovat hyvin keskeisessä asemassa asiakastyytyväisyyden kannalta. Ne linkittyvät siten myös koko organisaation tekemään tulokseen. Vastaanotto on yleensä ensimmäinen kontakti asiakkaaseen, ja asiakas saa ensivaikutelman kokonaiskuvasta sen toimivuuden kautta. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Glo Hotel Art Helsingissä.

Tässä opinnäytetyössä keskitytään palveluprosessien kehittämiseen Leanin näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, onko Lean-johtamisfilosofiasta hyötyä hotellin vastaanottopalveluissa. Teoriaosuudessa selvitetään mitä Lean on, sen historiaa, työkaluja, menetelmiä ja tavoitteita.

Tutkimusmenetelminä käytettiin työntekijöiden haastattelua ja havainnointia, pyrkimyksenä nostaa esille ongelmakohtia työntekijän näkökulmasta. Leanissa kaikki lähtee siitä, että pienetkin ongelmat käsitellään ja näin pyritään jatkuvaan parantamiseen. Toimeksiantajan vastaanottoprosessit ovat lähtökohtaisesti hyvin ammattimaisia ja toimivia, mutta tässä opinnäytetyössä pureudutaan nimenomaan asiakkaalle näkymättömiin taustatoimintoihin. Niiden toimiminen edesauttaa vastaanottoprosessien kehittymistä vieläkin paremmiksi.

Havainnointi toteutettiin kahdessa vaiheessa, ensimmäinen kesällä 2016 oman työskentelyn lomassa. Toinen havainnointi tapahtui haastattelujen jälkeen, kun selvitettiin, tapahtuvatko työntekijöiden mainitsemat asiat myös todellisuudessa. Haastatteluissa nousi esille asioita, jotka aiheuttavat hukkaa. Juuri tätä hukkaa Lean pyrkii poistamaan. Haastattelun ja havainnoinnin pohjalta tein muutaman ratkaisuehdotuksen, joilla helpotetaan vastaanottohenkilökunnan työtä. Nämä liittyvät etenkin varastojen ylläpitoon. Toinen palavereissa tai kehityskeskusteluissa käyttöön otettavat Kaizen -kysymykset, joilla ylläpidetään jatkuvaa toimintojen kehittämistä. Opinnäytetyö itsessään tullaan luovuttamaan toimeksiantajalle. Tätä tullaan käyttämään henkilökunnan perehdyttämis- ja kouluttamismateriaalina. Opinnäytetyön tekemisen aikana syntyi myös muutamia käytännön ideoita, joita toteutetaan parhaillaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste