Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Utvecklingsplan för företag inom kulturturism : Fallstudie: Bistro Klykan

Ramberg, Patricia (2016)

 
Avaa tiedosto
Ramberg_Patricia.pdf (1.696Mt)
Lataukset: 


Ramberg, Patricia
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021186
Tiivistelmä
Arbetet har utförts som ett beställningsarbete åt Oy Pats events Ab. Syftet med arbetet är att undersöka begreppet kulturturism och dess betydelse i Finland. Arbetet utgör samtidigt en utvecklingsplan åt säsongsrestaurangen Bistro Klykan. Bistro Klykan ligger i Nagu, Åbolandskärgård. I detta arbete presenteras fallstudien Bistro Klykan som är en nuvarande säsongsrestaurang i Nagu under sommarmånaderna. I detta samband har olika personer bosatta eller som arbetar i Nagu intervjuats för att få en inblick på hur kulturturismen ökat och hur matkulturen har utvecklats i Nagu. Bistro Klykans affärsidé presenteras och skribenten kommer att utveckla affärsidén med hjälp av canvasen från business model generations. Meningen är att restaurangen skall utvecklas så att nästa säsong skall bli mer lönsam.
Arbetet är uppbyggt på nästa sätt:
Först klargörs begreppet kulturturism så att läsaren kan redan i början får begrepp om ordet. Sen kommer en undersökning om kulturturismen i Finland och teori för utvecklingsplanen. Teoridelen beskriver kort de nio byggstenar som hör till business model canvasen. Sedan efterföljer en presentation av Bistro Klykan samt den teoribaserade utvecklingsplanen. Denna del innehåller även en swot analys.
 
This thesis is commissioned by Oy Pats event Ab. The purpose of the thesis is to examine the concept of cultural tourism and its significance in Finland. The thesis will at the same time serve as a development plan for the seasonal restaurant Bistro Klykan in Nagu, the archipelago of Åbo. The thesis presents the case study of Bistro Klykan, a seasonal restaurant in Nagu during the summer months. Various individuals living or working in Nagu have been interviewed to get an insight into how the cultural tourism has increased and the food culture has developed in Nagu. The business concept of Bistro Klykan is presented and the author will develop this concept by using the canvas for business model generation. The aim is to develop a more profitable concept for next season.
The thesis is structured as follows:
At first cultural tourism is defined for the reader to have an insight of the concept. Then follows research into cultural tourism in Finland and a theory base for the development plan. The theory describes the nine building blocks of the Business Model Canvas. The thesis ends with a presentation of Bistro Klykan and the development plan based on the theory. This part also includes a SWOT analysis.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste