Myymälöiden toimitusrytmin optmiointi
Vainio, Markus (2016)
Vainio, Markus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yhden Tokmanni-konsernin myymälän toimitusryt-miä ja sen tavaravirtoja sekä myymälän toimintaan liittyviä ongelmia. Työn toisena tavoit-teena oli etsiä myymälästä muita ongelmakohtia, joiden ratkaisuja voisi hyödyntää myös ketjutasolla.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää tiedonkeruuseen. Tutkimusmateriaalia saatiin toimeksiantajayrityksen toimitusketjujohtajalta ja valitun myymälän myymäläpää-liköltä teemahaastatteluilla, sähköposteilla sekä puhelinkeskusteluilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että kohdemyymälän suurimmat ongelmat ovat täydennysryt-mi, joka ei palvele enää tarkoituksenmukaisesti sekä valikoimaan kuulumattomat tuot-teet ja liian isot eräkoot. Tuloksena saatiin uusi toimitusrytmisuunnitelma sekä toiminta-ehdotuksia tutkimuksissa ilmenneisiin ongelmakohtiin. Toimitusrytmissä saapuvan tava-ran määrän pääpainoa siirrettiin toimituspäivien alkupäiville myyntilukujen ja työntekijöi-den resurssien ja kustannuksen vuoksi. Valikoimaan kuulumattomien tuotteiden ja liian suurien eräkokojen kohdalla kehitysehdotuksina oli informaatiovirran kehittäminen or-ganisaatiossa sekä myymälöiden yksilöllisten tarpeiden tehokkaampi huomiointi.
Saatujen tulosten myötä myymäläpäälikön on helpompi suunnitella työresurssien käyt-töä ja työ on sen seurauksena tehokkaampaa. Saapuvan kuorman pääpainon siirtäminen alkuviikolle tasaa työntekijöiden työmäärää sekä saa hyllysaatavuuden vastaamaan enemmän asiakkaiden tarpeita. Valikoimaan kuulumattomien tuotteiden poistaminen myymälään saapuvasta kuormasta sekä eräkokojen suhteuttaminen myymälän kapasi-teettiin vähentäisi kuljetuskustannuksia ja sitä kautta saataisiin säästöjä aikaiseksi.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää tiedonkeruuseen. Tutkimusmateriaalia saatiin toimeksiantajayrityksen toimitusketjujohtajalta ja valitun myymälän myymäläpää-liköltä teemahaastatteluilla, sähköposteilla sekä puhelinkeskusteluilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että kohdemyymälän suurimmat ongelmat ovat täydennysryt-mi, joka ei palvele enää tarkoituksenmukaisesti sekä valikoimaan kuulumattomat tuot-teet ja liian isot eräkoot. Tuloksena saatiin uusi toimitusrytmisuunnitelma sekä toiminta-ehdotuksia tutkimuksissa ilmenneisiin ongelmakohtiin. Toimitusrytmissä saapuvan tava-ran määrän pääpainoa siirrettiin toimituspäivien alkupäiville myyntilukujen ja työntekijöi-den resurssien ja kustannuksen vuoksi. Valikoimaan kuulumattomien tuotteiden ja liian suurien eräkokojen kohdalla kehitysehdotuksina oli informaatiovirran kehittäminen or-ganisaatiossa sekä myymälöiden yksilöllisten tarpeiden tehokkaampi huomiointi.
Saatujen tulosten myötä myymäläpäälikön on helpompi suunnitella työresurssien käyt-töä ja työ on sen seurauksena tehokkaampaa. Saapuvan kuorman pääpainon siirtäminen alkuviikolle tasaa työntekijöiden työmäärää sekä saa hyllysaatavuuden vastaamaan enemmän asiakkaiden tarpeita. Valikoimaan kuulumattomien tuotteiden poistaminen myymälään saapuvasta kuormasta sekä eräkokojen suhteuttaminen myymälän kapasi-teettiin vähentäisi kuljetuskustannuksia ja sitä kautta saataisiin säästöjä aikaiseksi.