Perehdytysopas, Fashion Fever Oy
Schwartz-Kröger, Matilda (2016)
Schwartz-Kröger, Matilda
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620712
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä keskityttiin perehdyttämisen teoriaan ja perehdyttämisoppaan kokoamiseen. Tavoitteena oli tuottaa toimiva perehdyttämisopas Porin, Vaasan, Turun ja Seinäjoen Vila-myymälöiden tarpeisiin. Toimeksiantajana toimi Fashion Fever Oy.
Perehdyttämisopas oli hyvä valinta opinnäytetyön aiheeksi, koska yritys oli kasvanut sen kokoiseksi, että kaikkien toimipisteiden rutiinit oli tärkeä yhtenäistää. Sen avulla voitiin varmistaa, että kaikki aloittavat työntekijät saavat hyvät lähtökohdat uran aloittamiseen omassa myymälässään. Perehdyttämisopas suunnattiin uusien työntekijöiden perehdytyksen tueksi ja myymäläpäällikön muistilistaksi.
Perehdyttämisen teoriaa käsittelevässä luvussa keskityttiin perehdyttämisen avainasioihin, kuten perehdyttämisen käsitteisiin, tavoitteisiin ja käytännön suunnitteluun ja toteutukseen. Teoriaosuudessa kerrottiin myös mitä hyötyä hyvästä perehdyttämisestä on yritykselle ja mihin kaikkiin asioihin perehdyttäminen vaikuttaa työntekijän näkökulmasta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin avointen keskusteluiden ja omien käytännön kokemuksien kautta. Mukana projektissa olivat yrittäjä Sanna Bal, aluepäällikkö Paula Kangasniemi ja kirjoittaja. Meidän kaikkien pitkä työkokemus Bestsellerillä antoi hyvän pohjan perehdyttämisoppaan sisällön laatimiseen. Lopputuloksena saatiin toimiva työkalu myymälöiden arjen helpottamiseksi ja palvelun laadun takaamiseksi.
Perehdyttämisopas oli hyvä valinta opinnäytetyön aiheeksi, koska yritys oli kasvanut sen kokoiseksi, että kaikkien toimipisteiden rutiinit oli tärkeä yhtenäistää. Sen avulla voitiin varmistaa, että kaikki aloittavat työntekijät saavat hyvät lähtökohdat uran aloittamiseen omassa myymälässään. Perehdyttämisopas suunnattiin uusien työntekijöiden perehdytyksen tueksi ja myymäläpäällikön muistilistaksi.
Perehdyttämisen teoriaa käsittelevässä luvussa keskityttiin perehdyttämisen avainasioihin, kuten perehdyttämisen käsitteisiin, tavoitteisiin ja käytännön suunnitteluun ja toteutukseen. Teoriaosuudessa kerrottiin myös mitä hyötyä hyvästä perehdyttämisestä on yritykselle ja mihin kaikkiin asioihin perehdyttäminen vaikuttaa työntekijän näkökulmasta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin avointen keskusteluiden ja omien käytännön kokemuksien kautta. Mukana projektissa olivat yrittäjä Sanna Bal, aluepäällikkö Paula Kangasniemi ja kirjoittaja. Meidän kaikkien pitkä työkokemus Bestsellerillä antoi hyvän pohjan perehdyttämisoppaan sisällön laatimiseen. Lopputuloksena saatiin toimiva työkalu myymälöiden arjen helpottamiseksi ja palvelun laadun takaamiseksi.