Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yrityskauppaprosessin tuotteistaminen toimeksiantajalle

Lepistö, Aleksi (2016)

Avaa tiedosto
Lepisto_Aleksi.pdf (2.861Mt)
Lataukset: 


Lepistö, Aleksi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122721502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa toimeksiantajalle tehokas ja toimiva tuote pienten ja keskisuurten yritysten yrityskauppojen tukemiseksi. Tavoitteena oli suunnitella ja dokumentoida toimintaprosessi, jonka avulla toimeksiantaja löytää yrityskaupoista kiinnostuneita pk-yrityksiä. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantoa ja laatustandardia SFS-EN ISO 9001:2015 noudattaen. Yrityskaupan käsitteen laajuudesta johtuen opinnäytetyö rajattiin alueisiin, jotka parhaiten palvelevat yrityksen liiketoimintaa.

Opinnäytetyö koostuu kattavasta tuotteistamisen ja yrityskaupan teoriaosuudesta, toimeksiantajan yrityskauppaprosessin suunnittelusta, toteutuksesta sekä koemarkkinoinnista. Teoriaosuus käsiteltiin yhdessä yrityksen johdon kanssa ennen varsinaisen toimintaprosessin suunnittelu- ja toteutusvaihetta. Jokaisen toteutusprosessin vaiheen valmistuttua suoritettiin katselmointi. Katselmukset dokumentoitiin laatustandardin SFS-EN ISO 9001:2015 vaatimusten mukaan.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajan spesifikaatiot täyttävä tuote yrityskauppojen edistämiseksi. Koemarkkinoinnin tavoitteena oli mitata pk-yritysten tavoitettavuutta valituilla toimintatavoilla ja tarkastella tuotteen aikaansaamaa mielenkiintoa. Koemarkkinoinnissa lähetettiin noin 200 yritykselle sähköinen kontaktikirje, ja vastauksia saatiin 10. Toimeksiantajan mukaan koemarkkinointi ylitti odotukset samalla todentaen valittujen toimintatapojen toimivuuden. Opinnäytetyön tuloksena sen tekijä sai valtavasti käytännön kokemusta projektien läpiviemisestä, aikataulutuksesta ja asiakasvaatimusten huomioimisesta tuotekehityshankkeissa.

Toimeksiannon mukaan toimeksiantaja ei halunnut tuotteen käsittelevän yritysten integraatiovaihetta, koska se olisi laajentanut työtä oleellisesti ja vaarantanut koko hankkeen aikataulun. Yrityskauppaprosessi suunniteltiin huomioiden yrityksen rajalliset resurssit. Suunniteltuun prosessiin otettiin mukaan ainoastaan ne osa-alueet, joihin toimeksiantaja pystyi vaikuttamaan. Kokonaisuuden hallitsemiseksi yrityksessä tulisi jatkossa harkita mahdollisuuksia tuotteistaa myös yrityskaupan jälkeinen integraatioprosessi. Hallitusti toteutettava integraatio avaisi yritykselle lisää markkinointimahdollisuuksia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste