Quality Management System as an Asset : Case Study: Small Enterprise in Global Turmoil
Gustafsson, Ilkka (2016)
Gustafsson, Ilkka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121371
Tiivistelmä
Tämän lopputyön aihepiiri käsittelee meriteollisuuden lähimenneisyyden myllerrystä kirjoittajan kymmenen vuoden alan työkokemukseen pohjautuen. Toimeksiantajayritys on toiminut samalla alalla paljon pidempään ja on siten kohdannut useita alalle tyypillisiä vaihteluja niistä selviten. Tästä huolimatta yritys pystyi vain osittain varautumaan vuoden 2008 Lehman Brothers-pankin kaatumisesta aiheutuviin seurauksiin – sitä seurannut globaali finanssikriisi ajoi maailmantalouden kaaokseen.
Merkittävä osa lopputyöstä tarkastelee toimeksiantajayrityksen pääasiakkaiden tilannetta Itämeren alueella 2013 – 2016. Erityisenä kiinnostuksen kohteena olivat telakkayhtiöt sekä niitä tukevat verkostoyritykset, mutta myös joitain maapuolen asiakasyrityksiä tarkasteltiin tutkimuksen kaikupohjaksi. Syvyyttä kaikupohjaan saatiin tutkimalla laatua ilmiönä aina pyramidien mestarirakentajista toisen maailmansodan jälkeisen Japanin jälleenrakentamisen kautta nykypäivään. Teoreettinen viitekehys asetettiin kohdilleen perehtymällä muutamiin laatualan kuuluisiin tutkijoihin.
Toimeksiantajayrityksen haasteellinen nykytila on analysoitu yksityiskohtaisesti mahdollisimman selkeän kuvan luomiseksi – samalla selkeytyivät ja vahvistuivat tulevaisuuden tarpeet. Yrityksen innovatiivista ongelmanratkaisukykyä esitellään muutamin esimerkein. Ratkaisuna toimeksiantajayrityksen tilanteeseen, tutkija rakensi Laadunhallintajärjestelmän, joka dokumentoitiin laadittujen prosessikuvauksien perusteella syntyneeseen Laatukäsikirjaan.
Lopputyö ja sitä tukeva tutkimus havainnollistavat kuinka laadunhallintajärjestelmä ja sen taitava käyttö osana markkinointia auttaa varmistamaan jalansijan uusilla potentiaalisilla markkinoilla sekä vahvistaa yrityksen brändiä nykyisten markkinoiden jatkuvasti muuttuvassa ilmastossa. Laa-dunhallintajärjestelmä osana pienen ja ketterän yrityksen laatutietoista ja innovatiivista luonnetta luo kilpailukykyisiä tuloksia. Lisäksi, dokumentoidut prosessit auttavat hiljaisen tiedon siirtämisessä.
Lopputyön aihepiirin tieteellinen tärkeys voidaan kiteyttää toteamukseen että äkilliset ja nopeat vaihtelut ovat nykypäivän normi – meidän pitää pystyä varautumaan niihin. Toivottavasti tämä lopputyö rohkaisee joitain pieniä yrityksiä ajattelemaan ”laatua” omalla kohdallaan.
Merkittävä osa lopputyöstä tarkastelee toimeksiantajayrityksen pääasiakkaiden tilannetta Itämeren alueella 2013 – 2016. Erityisenä kiinnostuksen kohteena olivat telakkayhtiöt sekä niitä tukevat verkostoyritykset, mutta myös joitain maapuolen asiakasyrityksiä tarkasteltiin tutkimuksen kaikupohjaksi. Syvyyttä kaikupohjaan saatiin tutkimalla laatua ilmiönä aina pyramidien mestarirakentajista toisen maailmansodan jälkeisen Japanin jälleenrakentamisen kautta nykypäivään. Teoreettinen viitekehys asetettiin kohdilleen perehtymällä muutamiin laatualan kuuluisiin tutkijoihin.
Toimeksiantajayrityksen haasteellinen nykytila on analysoitu yksityiskohtaisesti mahdollisimman selkeän kuvan luomiseksi – samalla selkeytyivät ja vahvistuivat tulevaisuuden tarpeet. Yrityksen innovatiivista ongelmanratkaisukykyä esitellään muutamin esimerkein. Ratkaisuna toimeksiantajayrityksen tilanteeseen, tutkija rakensi Laadunhallintajärjestelmän, joka dokumentoitiin laadittujen prosessikuvauksien perusteella syntyneeseen Laatukäsikirjaan.
Lopputyö ja sitä tukeva tutkimus havainnollistavat kuinka laadunhallintajärjestelmä ja sen taitava käyttö osana markkinointia auttaa varmistamaan jalansijan uusilla potentiaalisilla markkinoilla sekä vahvistaa yrityksen brändiä nykyisten markkinoiden jatkuvasti muuttuvassa ilmastossa. Laa-dunhallintajärjestelmä osana pienen ja ketterän yrityksen laatutietoista ja innovatiivista luonnetta luo kilpailukykyisiä tuloksia. Lisäksi, dokumentoidut prosessit auttavat hiljaisen tiedon siirtämisessä.
Lopputyön aihepiirin tieteellinen tärkeys voidaan kiteyttää toteamukseen että äkilliset ja nopeat vaihtelut ovat nykypäivän normi – meidän pitää pystyä varautumaan niihin. Toivottavasti tämä lopputyö rohkaisee joitain pieniä yrityksiä ajattelemaan ”laatua” omalla kohdallaan.