Henkilöstön kokemuksia muutosprojektista organisaatiossa : Case: K-Citymarket Oy Rauma
Alanko, Kristiina (2008)
Alanko, Kristiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811284163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811284163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää henkilöstön kokemuksia muutosprojektista Rauman Citymarket Oy:ssä. Työssä selvitettiin, miten keskijohto ja työntekijät kokevat laajennusremontin ja mitä kaikkea tulisi huomioida henkilöstön kannalta muutosta toteutettaessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti haastatteluilla. Haastattelurunko laadittiin käsittelemään mahdollisimman monipuolisesti kysymyksiä ja ongelmia, joiden kanssa henkilöstö joutuu tekemisiin muutosprojektin aikana. Kirjojen perusteella aiheeseen pystyi syventymään melko perusteellisesti, mutta käytännön näkemys asiaan oli mahdollista saada vain keskijohdon ja työntekijöiden näkemysten ja mielipiteiden kautta. Teoreettisessa osassa perehdyttiin muutokseen organisaatiossa, minkälaisia ongelmia ja riskejä henkilöstöön kohdistuu muutoksen aikana sekä miten on hyvä päättää muutosprojekti. Lisäksi käsiteltiin sitä, mitkä asiat tavallisesti vaikuttavat siihen, onnistuuko vai epäonnistuuko muutosprojekti. Empiirisessä osiossa sovellettiin teoriaosuudessa käsiteltyjä asioita. Haastattelussa ennen muutosta pyrittiin selvittämään henkilöstön odotuksia ja toiveita muutoksen suhteen ja miten he uskovat muutoksen vaikuttavan omaan työhönsä. Toinen haastattelu suoritettiin muutoksen jälkeen ja tarkoituksena oli selvittää mitkä asiat heidän mielestään menivät hyvin ja missä olisi ollut parantamisen varaa. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten henkilöstö oli voinut muutoksen aikana, oliko työilmapiiri ollut hyvä ja olivatko he saaneet tarpeeksi tukea johdolta. Tutkimuksen perusteella selvisi, että suurin osa henkilöstöstä suhtautuu myönteisesti tuleviin muutoksiin. Tutkimuksesta kävi yllättäen ilmi, että miten paljon työntekijöillä on ideoita, mitä asioita voisi muuttaa laajennuksen myötä ja miten saataisiin työilmapiiri pysymään hyvänä muutoksen aikana. Muutoksen jälkeisessä haastattelussa selvisi, että henkilöstö oli kokenut muutoksen menneen muuten hyvin, mutta viestinnässä olisi ollut parantamisen varaa.