Nuorten syömishäiriöt - oppimateriaalia peruskouluun
Rauhamaa, Reeta (2017)
Rauhamaa, Reeta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091217
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kärkölän yhtenäiskoululle oppimateriaalia nuorten syömishäiriöistä. Aihe valittiin siksi, että syömishäiriöiden esiintyvyys on nousussa ja aihe kiinnosti itseäni. Opinnäytetyön tavoitteena on jakaa tietoa peruskoululaisille nuorilla esiintyvistä syömishäiriöistä.
Toiminnallinen osuus suunniteltiin yhdessä Kärkölän yhtenäiskoulun terveystiedon opettajien kanssa. Alkuperäiseen suunnitelmaan kuului yläasteikäisille oppilaille tehtävä oppimateriaalipaketti. Opettajien toiveesta toiminnallinen osuus suunniteltiin käytettäväksi terveystiedon tunnille. Oppimateriaalina on oppilaille suunniteltu erilaisia kysymyksiä, joihin he pohtivat vastauksia ryhmänä. He pääsevät tutustumaan myös syömishäiriöseulaan sekä saavat suunnitella ravitsemussuositusten mukaisen aterian.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa asioita tarkasteltiin nuorten näkökulmasta. Teoriapohja koostui nuorten syömishäiriöistä, niiden ennaltaehkäisystä, esiintyvyydestä ja hoidosta. Tietoa hankittiin alan oppikirjoista ja tieteellisistä artikkeleista. Työssä hyödynnettiin internetistä löytyvää tutkimustietoa.
Mediaa on tarkasteltu tässä opinnäytetyössä, koska se ohjaa ihmisten toimintaa ja käyttäytymistä, etenkin nuorten. Yläasteikäiset tytöt luovat oman kauneusihanteen mediassa esiintyvän naiskuvan perusteella. Nykyaikana poikien kiinnostuksen kohteena on saavuttaa lihaksikas vartalo.
Valmis tuotos tehtiin helposti ymmärrettäväksi. Sitä voidaan soveltaa eri ikäisille oppilaille. Oppilaiden ei tule tietää oikeita vastauksia, vaan oppimateriaalin tehtävänä on tuoda esiin asioita, joista oppilailla ei välttämättä ole vielä tietoa.
Toiminnallinen osuus suunniteltiin yhdessä Kärkölän yhtenäiskoulun terveystiedon opettajien kanssa. Alkuperäiseen suunnitelmaan kuului yläasteikäisille oppilaille tehtävä oppimateriaalipaketti. Opettajien toiveesta toiminnallinen osuus suunniteltiin käytettäväksi terveystiedon tunnille. Oppimateriaalina on oppilaille suunniteltu erilaisia kysymyksiä, joihin he pohtivat vastauksia ryhmänä. He pääsevät tutustumaan myös syömishäiriöseulaan sekä saavat suunnitella ravitsemussuositusten mukaisen aterian.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa asioita tarkasteltiin nuorten näkökulmasta. Teoriapohja koostui nuorten syömishäiriöistä, niiden ennaltaehkäisystä, esiintyvyydestä ja hoidosta. Tietoa hankittiin alan oppikirjoista ja tieteellisistä artikkeleista. Työssä hyödynnettiin internetistä löytyvää tutkimustietoa.
Mediaa on tarkasteltu tässä opinnäytetyössä, koska se ohjaa ihmisten toimintaa ja käyttäytymistä, etenkin nuorten. Yläasteikäiset tytöt luovat oman kauneusihanteen mediassa esiintyvän naiskuvan perusteella. Nykyaikana poikien kiinnostuksen kohteena on saavuttaa lihaksikas vartalo.
Valmis tuotos tehtiin helposti ymmärrettäväksi. Sitä voidaan soveltaa eri ikäisille oppilaille. Oppilaiden ei tule tietää oikeita vastauksia, vaan oppimateriaalin tehtävänä on tuoda esiin asioita, joista oppilailla ei välttämättä ole vielä tietoa.