Anatomiaosaaminen traumapolven ja -nilkan natiivikuvantamisessa : oppimistehtäviä röntgenhoitajaopiskelijoille
Aaltonen, Sanni; Hägg, Anna-Maija; Myntt, Ida (2016)
Aaltonen, Sanni
Hägg, Anna-Maija
Myntt, Ida
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701111286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701111286
Tiivistelmä
Röntgenhoitaja on säteilynkäytön ja kliinisen radiografian asiantuntija. Natiivikuvantamisen hallitseminen edellyttää ihmisen anatomian ja fysiologian monipuolista osaamista. Tätä tietämystä sovelletaan käytännössä röntgenkuvan riittävyyden arvioinnissa. Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää röntgenhoitajaopiskelijoiden projektio-osaamista traumapolven ja -nilkan natiivikuvantamisessa. Opiskelijoilla tulee olla valmiudet kriittiseen ajatteluun, vastuullisuuteen ja päätöksentekoon, jotta he kykenevät tulevaisuudessa soveltamaan tietoperustaansa erilaisten potilaiden kuvantamisessa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tuotoksena on oppimistehtäviä röntgenhoitajaopiskelijoille. Oppimistehtävien tarkoitus on saada oppija oppimaan uusia asioita ja syventämään aikaisempaa tietoa. Oppimistehtävien tavoitteena on, että opiskelijalle muodostuu ymmärrys hyvän kuvan kriteereistä projektion suoruuden, potilaan anatomisen rakenteen ja trauman kannalta, sekä oppia arvioimaan luiden suhdetta toisiinsa. Oppimistehtävien tarkoitus on edistää yhdessä natiivikuvantamisen opintojakson oppimateriaalin kanssa opiskelijoiden ammatillista osaamista sekä näyttöön perustuvaa toimintaa kliinisessä radiografiassa, sekä samalla edistää opiskelijoiden tietämystä näyttöön perustuvasta radiografiatyöstä.
Tämän opinnäytetyön oppimistehtävät perustuvat pääosin pohdinta- ja case-tehtäviin, ja ne ovat konkreettisesti yhteydessä röntgenhoitajan ammatissa tarvittaviin taitoihin. Oppimistehtävät ovat tarkoitettu ryhmässä pohdittaviksi, täydentämään teoriaopintoja sekä kertausmateriaaliksi esimerkiksi harjoitteluun tai työelämään.
Kolme kuudennen lukukauden röntgenhoitajaopiskelijaa esitestasi oppimistehtävät lokakuussa 2016. Esitestauksen avulla tehtiin tarvittavat muutokset lopulliseen versioon. Esitestaus osoitti oppimistehtävien tukevan röntgenhoitajaopiskelijoiden oppimista.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tuotoksena on oppimistehtäviä röntgenhoitajaopiskelijoille. Oppimistehtävien tarkoitus on saada oppija oppimaan uusia asioita ja syventämään aikaisempaa tietoa. Oppimistehtävien tavoitteena on, että opiskelijalle muodostuu ymmärrys hyvän kuvan kriteereistä projektion suoruuden, potilaan anatomisen rakenteen ja trauman kannalta, sekä oppia arvioimaan luiden suhdetta toisiinsa. Oppimistehtävien tarkoitus on edistää yhdessä natiivikuvantamisen opintojakson oppimateriaalin kanssa opiskelijoiden ammatillista osaamista sekä näyttöön perustuvaa toimintaa kliinisessä radiografiassa, sekä samalla edistää opiskelijoiden tietämystä näyttöön perustuvasta radiografiatyöstä.
Tämän opinnäytetyön oppimistehtävät perustuvat pääosin pohdinta- ja case-tehtäviin, ja ne ovat konkreettisesti yhteydessä röntgenhoitajan ammatissa tarvittaviin taitoihin. Oppimistehtävät ovat tarkoitettu ryhmässä pohdittaviksi, täydentämään teoriaopintoja sekä kertausmateriaaliksi esimerkiksi harjoitteluun tai työelämään.
Kolme kuudennen lukukauden röntgenhoitajaopiskelijaa esitestasi oppimistehtävät lokakuussa 2016. Esitestauksen avulla tehtiin tarvittavat muutokset lopulliseen versioon. Esitestaus osoitti oppimistehtävien tukevan röntgenhoitajaopiskelijoiden oppimista.