Lopen alueen matkailupalveluyritysten tunnettuuden kehittämiskeinoja
Brofeldt, Riikka (2010)
Brofeldt, Riikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003245904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003245904
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia keinoja, joilla voidaan lisätä Lopen alueen matkailupalveluyritysten tunnettuutta sekä lisätä alueen matkailupalveluyrittäjien tietoisuutta siitä, mitä asiakkaat odottavat tänä päivänä kokous- tai tyhy-päiviltään. Toimeksiantajana oli Lopen kunta. Työn teoriaosuudessa esitellään Lopen kuntaa ja sen alueen matkailupalveluyrityksiä, lisäksi käsitellään matkailuyrityksen keinoja menestyä ja kehittyä. Työn lähteinä ja aineistona on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, aiempia tutkimuksia ja opinnäytetöitä.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimustapaa, jossa Webropol-ohjelmalla laadittiin kaksi puolistrukturoitua kyselylomaketta. Vastauksia kerättiin kolmella eri tavalla: Internet-kyselyllä Lopen kunnan Internet-sivuilla, haastattelemalla ihmisiä Sihteeri & Assistenttipäivillä ja sähköpostitse.
Tutkimustuloksista selviää, että Loppi on paikkakuntana tunnettu mutta vähän käytetty. Osa kyselyyn vastanneista ei ollut aiemmin tutustunut Lopen alueen matkailupalveluyritysten tarjontaan tai tiennyt niistä. Tämän vuoksi vastaajat jäivätkin kaipaamaan enemmän mainontaa ja yhteydenottoja. Voidaan siis olettaa, että kiinnostusta Lopen alueen matkailupalveluyrityksiin on. Kokous- ja tyhy-päiviltä ihmiset odottavat tasalaatuista palvelua ja irtiottoa arjesta.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimustapaa, jossa Webropol-ohjelmalla laadittiin kaksi puolistrukturoitua kyselylomaketta. Vastauksia kerättiin kolmella eri tavalla: Internet-kyselyllä Lopen kunnan Internet-sivuilla, haastattelemalla ihmisiä Sihteeri & Assistenttipäivillä ja sähköpostitse.
Tutkimustuloksista selviää, että Loppi on paikkakuntana tunnettu mutta vähän käytetty. Osa kyselyyn vastanneista ei ollut aiemmin tutustunut Lopen alueen matkailupalveluyritysten tarjontaan tai tiennyt niistä. Tämän vuoksi vastaajat jäivätkin kaipaamaan enemmän mainontaa ja yhteydenottoja. Voidaan siis olettaa, että kiinnostusta Lopen alueen matkailupalveluyrityksiin on. Kokous- ja tyhy-päiviltä ihmiset odottavat tasalaatuista palvelua ja irtiottoa arjesta.